ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
Rodinka
inzercia

07.11.2014verzia pre tlač


Tajomstvo naplnenej staroby - aktivita

Autor: Mária Kopčíková

Napriek tomu, že starnutie je prirodzenou súčasťou života, nemusí pre každého znamenať radostné obdobie. Najmä ak sa objavia choroby, ak starnúcemu človeku zomrie partner či blízki kamaráti a ocitá sa tak v istom zmysle osamotený. Osamotený napriek tomu, že má deti, vnúčatá.

Už to nie je to, čo to bývalo ...

Je normálne, že starším ľuďom ubúdajú fyzické sily. A niekedy aj tie psychické. Ideálne je, ak sa ľudia dokážu na tieto okamihy pripraviť a robiť nejaké preventívne opatrenia. Reálne však málokto na to myslí – že čo budem robiť, až nebudem vládať behať okolo kuchyne, okolo domu, pracovať 15 hodín denne ...

Preventívne znamená budovať sieť priateľov, pomocníkov, na ktorých sa budem môcť v prípade potreby obrátiť. Budovať svoju sociálnu sieť, aby som mal čo a s kým robiť. Na dedinách a v menších mestách pomerne dobre fungujú kluby dôchodcov a spoločne sa snažia čas tráviť aktívne.

Niekedy je to však úloh nás – detí, aby sme svojich seniorov trochu zaktivizovali, aby neupadli do apatie a nečinnosti.

Ako aktivizovať seniorov -

v preklade ako rozmýšľať o aktivitách pre svojich starnúcich rodičov?

Dialóg z filmu, dvaja kamaráti sa rozprávajú o svojich starnúcich matkách:

„Ja moju nechám podchvíľou niečo robiť.“

„Hm, to sa musí cítiť ako v puberte, keď ti mení olej v aute ...“

Nuž niektoré deti by svojim seniorom radi zabezpečili „bezstarostnú“ starobu, aby nemuseli riešiť varenie, upratovanie, všetko im zabezpečia. A tým ich akosi uvrhnú do nečinnosti a niekedy aj trudných myšlienok – „už tu nie som nič platný, už ma ani nič nenechajú urobiť“.

Nemusia vám práve meniť olej v aute, ale môžu sa zapojiť do iných bežných denných činností. I keď to budú robiť pomalšie a možno nie tak kvalitne alebo takým spôsobom, ako by ste to urobili vy sami – nevadí, pocit užitočnosti im to určite dá. A nielen užitočnosti, ale aj „mohúcnosti“ – toto ešte môžem, to zvládnem, to dokážem sám.

Pohyb – výborná seniorská aktivita

Znie to asi otrepane, ale nejaká forma pohybu je veľmi prospešná. Látka vylučujúca sa v mozgu pri pohybe – serotonín – účinkuje ako antidepresívum. Dostatok pohybu znižuje strach, potláča hnev i možnú agresivitu. Lepším prekrvením mozgu sa zlepšuje koncentrácia pozornosti.

Pohyb a rôzne cvičenia zlepšujú srdcovú činnosť, udržujú kĺby a chrbticu v primeranej zdatnosti, pomáhajú vyhnúť sa nadmernému zvyšovaniu hmotnosti, znižujú riziko pádov a zlomenín. Samozrejme, že každá pohybová aktivita by mala byť primeraná aktuálnemu zdravotnému stavu seniora.

Môžete teda spoločne chodiť na prechádzky, plávať, bicyklovať na stacionárnom bicykli, robiť cviky s overballom .... Medzi pohybové aktivity pochopiteľne patria všetky práce v domácnosti či okolo domu – v záhrade. Starší ľudia majú na to „piplanie“ sa v zemi čas. Veľa babičiek a dedkov sa „motká“ po záhrade a pomaličky urobia veľký kus roboty. Ak máte takúto životnú situáciu – seniora v dome a záhradku pri dome, nechajte ho, nech sa realizuje podľa svojich predstáv. Ak sa mu nechce, povzbuďte ho – odvolajte sa na jeho minulé skúsenosti – „také krásne muškáty ako ty mami, ja len ťažko vypestujem ...“ a ich činnosť aj patrične oceňte.

Je úplne jedno, či vaši seniori budú piplať záhradku, žehliť či lúskať orechy. Je to činnosť a oni potrebujú byť činní.

Tréning pamäte – prevencia do budúcnosti

Pamäť sa u veľa seniorov zhoršuje možno skôr, než telesné funkcie. Aj keď ešte u vášho starouška nebadáte nejaké výrazné zabúdanie, trénujte s ním. Ideálne, ak mu ponúknete činnosti, kde sa bude „trénovať“ prirodzene a nie silene.

Ak sú starší ľudia umiestnení v nejakých seniorských centrách, tam sa tréningy pamäte robia ako súčasť terapie.

Pre domáce použite napr. môžete:

  • Lúštiť krížovky.
  • Čítať si spolu noviny a potom sa to prečítanom rozprávať. Zatiahnuť seniora, aby prejavil svoj názor (akokoľvek odlišný od toho vášho).
  • Požiadať seniora (ak to zvládne s ohľadom na svoju mobilitu), aby urobil malý nákup – 3 – 5 vecí. Nepíšte mu zoznam, radšej si 5x spolu preopakujte, čo treba kúpiť.
  • Hrať sa doma spoločenské hry. Cez víkend, v dňoch voľna, zahrajte sa aj s vašimi deťmi pexeso, človeče nehnevaj sa, scrabbles, rôzne hry s otázkami, hlavolamy, šachy, puzzle. Nejde o to, kto vyhrá, ale o tréning – aj pre deti, aj pre dospelých.
  • Počúvať hudbu či pozerať staršie filmy. Ak senior bol fanúšik nejakej hudby či filmov, púšťajte si ukážky a spomínajte, z čoho ukážka je.
  • Rozprávať sa, aj to je aktivita, pri ktorej senior musí premýšľať, zvažovať súvislosti, časový sled, spomínať. A samozrejme ocení, ak mu venujete svoju pozornosť.

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 4.5 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia