Píšte všetci rovnako! Bez diskusie

saša/redakcia 44

Od 1. septembra by sa mali, podľa nariadenia rezortu školstva, všetci prváci učiť písať rovnakým spôsobom – tzv. spojitým písmom, ktoré sa vyučuje na väčšine škôl.

Niektoré školy však namiesto spojitého písma používajú Comenia Script, ktorý je vhodný napríklad pre deti s dysgrafiou či ľavákov.

Proti rozhodnutiu ministerstva školstva spustili učitelia a rodičia petíciu.

shutterstock

 

Petícia za slobodu v písaní

Touto reguláciou sa Slovensko vracia 85 rokov dozadu, do roku 1932, kedy naposledy existovala takáto záväzná úprava tvarov písma. A dokonca aj tvary písma sa takmer zhodujú s tými, ktoré predpisuje ministerstvo od septembra.

Zavedením tejto regulácie utrpia žiaci desiatok škôl, ktoré už používajú zjednodušené písmo Comenia Script. Toto písmo je overené v Českej republike a učitelia, rodičia i žiaci v Česku i na Slovensku s ním majú výborné skúsenosti.

Ministerstvo na zavedenie novej regulácie podľa signatárov, neuviedlo ani jeden relevantný dôvod, ktorý by vzápätí nebol vyvrátený alebo spochybnený. Zmenu sa snaží bagatelizovať, alebo celkom poprieť, tvrdia signatári petície.

„Preto sa obraciame sa na Ministerstvo školstva s petíciou, v ktorej žiadame, aby aj do budúcnosti garantovalo žiakom, ich rodičom a učiteľom slobodu voľby písma, ktorú mali doteraz.

Prosíme, podporte túto petíciu,“ vyzývajú zástupcovia učiteľov a rodičov v texte petície, ktorú môžete podpísať TU – PETICIA .

Viac o Comenia Scripte sa dozviete v našich článkoch:

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 3,40 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Nášmu synovi (piatakovi) špeciálna pedagogička odporučila, aby prešiel na tlačené písmo, aby si svoje písmo zjednodušil. Je naučený písať písaným a nedá sa po ňom čítať, takisto jeho po chvíli bolí ruka a vidno, že mu to robí problémy.

    Keď som videla comenia script, tak si vravím: to je ono! KOľkým deťom s problémami by to zjednodušilo život… A nakoniec aj tým „bezproblémovým“… Veď ja som v dospelosti tiež prirodzene dospela k takému tomu nespájanému písmu.

    1. My máme tiež výbornú skúsenosť. Trápili sme sa s čítaním, tak nám prišlo vhod, že písanie išlo „SAMO“
       
      A názorom nižšie poviem len toľko: Dnešné deti že toho majú málo? Dcéra je tretiačka. My sme sa v 3ťom ročníku učili: Kravička má 1 hlavu, 4 končatiny. Dáva nám mlieko. Dnes sa deti v treťom ročníku učia čo je to HUSTOTA!!!

  2. nemôžem si pomôcť… ale takto sa dožadovať písania tlačeným písmom… Nemám samozrejme výhrady voči tomu, aby tlačeným písali deti so špeciálnymi potrebami. Ale som presvedčený, že písané písmo pre všetky inak zdravé deti by malo byť povinné. Áno.. viem si predstaviť, že za tento názor by ste ma ukameňovali. Ale ak už pre nič iné (preháňam, samozrejme) tak preto, aby sa tie deti vedeli podpísať. Lebo ďalším levelom sú tri krížiky, alebo namiesto podpisu sken odtlačku prsta. Spájané písmo má istý vplyv aj na vývoj mozgu, atď. Takže by bolo dobré zamyslieť sa nad tým, čo potrebuje dieťa a nie okomentovať to slovami že „aj ja som tiež prirodzene dospela k nespájanému písmu“. Naša skúsenosť – syn v jednom z odporúčaní špeciálnej pedagogičky dostal povolenie písať tlačeným (resp. nespájaným písmom, aby ste ma nechytali za slovíčka) a výsledok – oveľa horšie písal, oveľa pomalšie, kde chcel, dal malé, inde veľké…celkom zle. Takže sme tlačené rýchlo zrušili.. Píše „škrabopisom“ ale vie si po sebe čítať, vo väčšine prípadov aj my po ňom. Žiadny problém. Podobne, ako pri dosahovaní hociakých cieľov v živote, človek musí „zamakať“ a výsledky sa dostavia. Dôležitá je snaha. Ale nie snaha „SNAHA“ súčasných rodičov odbremeniť dieťa od všetkého, robiť za neho všetko a najlepšie už do škôlky mu dať mobil. Ľudstvo hlúpne….hádajte prečo. Poradím: lebo všetko to, čo je dnes považované za pomôcku, sa neskôr ukáže, že vlastne bolo/je na škodu. Mobil/tablet do školy je vzorka jedna z mnohých.

    1. Nie Daniel, mýlite sa. Neexistuje žiaden výskum, ktorý by potvrdil, že spojité písané písmo ma vplyv na vývoj mozgu. Ak by to tak bolo, tak jedine že by mal opačný vplyv ako ste mysleli Vy. Veď taký čínania – najinteligentnejší národ používajú nespojité písmo a oni rozhodne nie sú hlúpi.
       
      Ono záleží aj od toho, čo komu vyhovuje. Ak Váš syn začal písať najprv spojitým, potom nespojitým, tak sa mu vôbec nedivím, že v tom mal chaos. A to že po ňom prečítate vo väčšine prípadov, by mne ako rodičovi nestačilo. Písmo ma služíť na to aby pisateľ vedel zaznamenať reč. Nemalo by záležať na tom, aké písmo použije, ale na tom aby to bolo čitateľné. Ale na tom sa ešte dá zapracovať. Len sám popisujete že klasické písmo je lepšie, ale zároveň ste potvrdili, že nie vždy plní svoju funkciu.

  3. Pripájam sa k Danielovmu názoru.

    Na ZŠ sme sa učili písané a tlačené. Žijem. Na strednej to bolo každému jedno. Na výške sme sa popri AutoCADe učili technické písmo. Stále žijeme. Každým spôsobom píšem dostatočne rýchlo.

    V dospelosti to je každému jedno, keď sa dá po Vás prečítať. Dotazníky vypisujem tlačeným. Bežné čmáranice veľkým tlačeným.

    Keď chcem niekomu napísať, použijem email. Keď chcem napísať list niekomu, koho si vážim, tak píšem písaným.

    Naša poštárka píše tlačeným, ale v tajnom kóde. Takže celé je to o snahe. Možno sú naše decká iba rovnako lenivé, ako my. Len v tej dobe sa nad tým nikto nepozastavoval. Možno by sa mali len dnešní rodičia zamyslieť nad sebou, že možno nie sú až takí super rodičia, ako si myslia. Možno robenie všetko za deti a „pomáhanie“, nie je v konečnom dôsledku pre deti vôbec dobré.

     

    Celý tento článok mi príde ako zbytočná divná reklama na CS. Čo má autor scriptu nejaké peniaze za to, že sa bude používať? Ja žiadne jeho výhody nevidím. Je to iba smiešne tlačené.

    Sťažujete sa tu na návrat o 85 rokov spať, ale písmo, čo má základ a aj vyzerá ako zo stredoveku je podľa Vás brána do budúcnosti?

    Nepatríte náhodou k rodičom, čo si myslia, že ak ich dieťa nebude v montesori škôlke, tak bude nikto?

     

    Tuším tu má niekto veľmi veľa voľného času, keď sa môže zaoberať takýmito nepodstatnými vecami.

     

    Skúste sa venovať svojim deťom a vychovávať ich. Vraj to pomáha.

    1. Ano, aj my sme sa naucili a aj nam to je na nic. Sám píšeš, že to smiešne písmo ako zo staroveku používaš Tak prečo by sa ešte aj dnes deti nenaučili krasopis a potom to aj tak nepouživali. Logika nikde ale nevadi…
       
      Btw. môj pekný, asi by bolo fajn naučiť sa googliť. Či google je príliš moderný? Montessori je za spojité písmo – lebo jeho zakladaťeľka ho používala a vymyslela naň pomôcky.
       
      „Tuším tu má niekto veľmi veľa voľného času, keď sa môže zaoberať takýmito nepodstatnými vecami.“ – napísal do internetovej diskusie kilometrovy komentar a toto tu zadre, ja nemozem
       
      „Skúste sa venovať svojim deťom a vychovávať ich. Vraj to pomáha.“ Asi nie vzdy kamosko, ty si presnym prikladom.
       
      Jaaaj, tolko kydov v jednom prispevku az to boli

    2. Veď to, Joey, architekti v pohode vedia zvladnut okrem CADu aj pisane, aj tlacene, aj technicke, aj kaligraficke…
      Ale, kym som to nemala doma, tak som nechapala. Moj syn vedel od 5 rokov citat a rozhodne nepotreboval ani sfumato, ani spojite citanie a pod. Lebo citanie mu slo same – naucil sa ho „sam“.
      Ale pisanie – strasne tazke pre neho. A po vsetkych tych peripetiach s ucenim a pisanim viem, ze comenia script by bolo pre neho riesenim!

  4. Mám dve deti ktoré onedlho nastúpia do školy a ja len dúfam že sa budú učiť pre mňa krásne a dúfam aj povinné písané písmo (spájané) či ako sa tomu moderne hovorí. To tlačené písmo, skrátené a podobné novoty sa môžu učiť potom keď zvládnu písané.

    1. Mária vidím, že preferujete klasické písané písmo. To je úplne v poriadku. Ja zas preferujem to „tlačené“. Isto by sa Vám nepáčilo, keby Vás niekto nútil do tlačeného, keď ste spokojná s písaným. A to presne nechcem ani ja. Prečo by moje dieťa malo povinne písať písaným klasickým, keď mu vyhovuje nespojité. Nechceme nikoho nútiť aby musel písať nejaké tvary, ktoré mu nevyhovujú. Chceme aby si každý mohol vybrať čo mu vyhovuje. Prečo by o tomto mal rozhodovať štát?
      O to či si moje dieťa má čo obliecť do školy a či má čo do úst, sa tiež štát nestará. A to su tie dôležité veci. Navyše toto nie je len náš problém. Toto písmo používa veľa škôl po celom Slovensku a ministerstvo si teraz zmyslelo, že to zakáže. Povedzte, ako by ste sa ako matka cítila v našej situácii. Je mi z toho úplne na nič. Opäť taký podraz na voličov a platcov daní

  5. zaujímavé názory … samozrejme, keď chcete môžete naďalej písať hoc aj na písacom stroji, aj to sa niekedy všetci učili a počítali príklady na logaritmickom pravítku … ale sú rodičia, ktorí chcú aby sa ich deti učili užitočné veci do života a nikto nemá právo im to zakazovať. a krátko k tomu, ako je to zastarané písmo prospešné pre rozvoj mozgu a iné hlúposti, ktoré k tomu zaznievajú – žijeme v krajine, kde sa každý človek na 10 rokov učil povinne písať týmto typom písma. teda z logiky veci vyplýva, že naša krajina by mala byť kultúrnym zážitkom, kde je kažý človek šikovný kutil a umelec. napríklad aj v takom tisovci, tam podľa mňa úplne každý vie písať len tým klasickým písmom. keďže v tej krajine žijem a vidím, že miesto kultúrneho neba je to kultúrne peklo a že ľudia sú tu leniví a volia fica a kaliňáka tak žiadnemu pozitívnemu vplyvu klasického písaného písma na mozog neverím … a trúfam si povedať, že presný opak je pravdou, že vytrvalým zbytočným drilovaním sa toho klasického písma sa z ľudí vytráca schopnosť myslieť nad svojím okolím a robí sa z nich beztvará masa.

  6. Kto vie citat, urcite si precital, ze autorom peticie nejde o to presadit aby vsetky deti pisali pismom Comenia Script, ale o to, aby neboli predpisane tvary pisma ako sa maju ucit vsetci. Lebo uprimne, podla tej tabulky na Slovensku nepise ani jedno dieta, lebo sa to jednoducho neda. Nie sme stroje a v kazdom rukopise sa prejavuje aj povaha cloveka, takze nikdy nebude pismo vyzerat ako predpisany vzor. NIKDY!

     

    Rodičia, ktorí chcú aby ich deti písali spojitým písmom. OK. Nič proti. Ale prečo by naše deti, ktoré píšu Comenia Scriptom, nemohli tak písať aj naďalej? Nám to vyhovuje.

     

    A nakoniec – nemám nič proti spojitému písmu – ale môžete si všmimnúť, že comenia scriptom sa píše na školách, ktoré majú v testovaniach lepšie výsledky ako tie s klasickým spojitým písmom. Možno je to preto, že deťom neznechutia učenie už v prvých rokoch, alebo je to možno tým, že ten čas, ktorý by stratili trénovaním znakov, ktoré o pár rokov aj tak prestanú používať, využijú užitočnejšie. zwinker

  7. milí rodičia malých detí – čiže detí, ktorých sa tento problém týka (inak – neverím, že niekto bude nútiť tých, ktorí sa v prvej triede naučili CS, učiť sa spojité – písané písmo v druhej či vyššej triede, takže kľud 🙂 )

    Zjavne nepracujete v školstve… vidíte iba tie vaše „chúďatká, ktoré sa musia trápiť s niečím, čo nikdy nebudú potrebovať..“ Je mi ľúto, ale neviete, nevidíte, čo robíte… Skúste sa na vec pozrieť z nadhľadu… Kto robil takéto ústupky vám? Naučili ste sa bojovať, prekonávať prekážky..prinútiť sa do niečoho, čo sa vám nechce.. Keď svojim deťom budete život zľahčovať, nikdy sa tieto základné životné zručnosti nenaučia. Aj tak sú čím ďalej tým viac naučené nastaviť ruku a DAJ! Dieťa prirodzene nepozná hodnotu niečoho, čo musí získať vlastným pričinením AK MU TO DÁTE LEN TAK. Úroveň školstva upadá z roka na rok… okrem iného aj preto, lebo sa z času na čas objaví nejaký vystresovaný RODIČ, ktorého malé chúďatko sa má niečo naučiť, a je dokonca schopný vymyslieť si pre to petíciu.

    Neviete, čo robíte. Manželka pracuje v škole ako vychovávateľka, ja ako PC admin do jednej základnej školy v Ba z času na čas chodím. Poviem vám, že (nielen z rozprávania manželky, no najmä) tým dnešným učiteľom nezávidím. Deti sa správajú z roka na rok horšie. Poviem vám to tak: prestáva to „byť sranda“. Žiaľ je to niečo, čo rodič v dnešnom uponáhľanom svete nemá šancu vidieť – je rád (ak vôbec!!) ak „dovidí“ len na to svoje dieťa. Preto potom reakcia:

     

    „Asi nie vzdy kamosko, ty si presnym prikladom.“ na napísanú úplnú pravdu:

    „Skúste sa venovať svojim deťom a vychovávať ich. Vraj to pomáha.“

     

    …zabolí. Pretože dnes sa deti nevychovávajú. Česť výnimkám. Eva žiaľ k tým výnimkám zrejme nepatrí, inak by tak reagovať nemohla.

    Toto je síce off-topic, ale príklad toho, kam sa rútime v školstve, keď rodičia namiesto výchovy detí vymýšľajú ako im uľahčiť život: prvák (čítate správne: PRVÁK) ktorý sa ide sťažovať riaditeľovi, že vychovávateľka mu nedovolila robiť to čo chcel on! (zámerne to nejdem špecifikovať, nechytajte ma za slovíčka prosím, verte že viem, čo píšem, takže si reakcie typu: dieťa môže… nechajte pre seba, alebo vám takých 25, ktoré si chcú robiť po svojom na mesiac pošlem na výchovu, pričom vám pripomeniem, že ste za ne zodpovedná = „jednou nohou v base“) Na záver najlepšia veta tejto diskusie: „Skúste sa venovať svojim deťom a vychovávať ich.“ Doplním – nie vraj, ale vždy to pomáha. Ale keďže je výchova nie jednoduchá, tak rodičia hľadajú skratky a spôsob ako z nej vykľučkovať. Pletú na seba bič. Raz pochopia, žiaľ neskoro.

    1. Mariana, pozrite sa na to z druhého uhla pohľadu.
      Sú školy ktoré píšu štandardne a sú školy, ktoré píšu CS.
      Čiže na tých školách vedenie nariadilo, že budú používať CS.
      Keď niečo také nariadi štát, tak je to na súd a keď niečo také nariadi vedenie školy, tak je všetko v poriadku?
      Osobne nie som na 100% za to, že štát niečo takto natvrdo diktuje, ale ani mi to v tomto konkrétnom prípade nevadí.
       
      Je veľa oveľa oveľa horších vecí, čo štát už nariadil a nikto sa nad nimi ani nepozastaví.
      Spravte napríklad petíciu, aby bol zákon, že každý developer, ktorý chce stavať, musí zabezpečiť pre každú bytovú jednotku dve alebo pre každé pracovné miesto jedno parkovacie miesto a jedno podlažie voľných parkovacích miest zadarmo pre návštevy a okolie, ktoré tam parkovalo. Takéto rád podporím.
       
      Asi som naozaj napísal dlhý príspevok, lebo niektorí ho nedokážu dočítať.
       
      Roman, kde som napísal, že chcem, aby sme zostali v zastaranej dobe s písacími strojmi?
      Je pravda, že nemám rád tabuľku windows 8-10, tablety, facebook a „moderné“ stránky pre slepých „prispôsobené“ tomuto rozhraniu. Ale to nie je preto, že by som bol proti progresu a ovládaniu dotykom ale preto, že tieto veci sú ešte v plienkach a sú otrasné dizajnom aj použiteľnosťou.
      Písmo nemá vplyv na nič vo vývoji človeka. Je to len forma komunikácie, ktorá je fajn, keď je rovnaká.
      Rovnako ako si východniar so záhorákom síce ako tak rozumejú, ale ide to ťažšie, rovnako sa mierne znepohodlní čítanie iného písma, ako sme zvyknutý. Istá norma nakoniec život uľahčuje.
      Deti sa učia štandard a v dospelosti sa môžu samé rozhodnúť, čo budú používať.
       
      Vezmite si také svinské diktátorské pravidlo štátu, že všetky autá budú jazdiť vpravo. Ako by to vyzeralo, keby si každý jazdil, kde sa mu aktuálne chce? Asi tak ako to vyzerá teraz na chodníkoch.
      Všetci, čo ich používame medzi ľuďmi, vieme.
       
      Eva
      keď už si tykáme, tak Ti musím povedať, že máš očividne extrémny problém s čítaním, lebo asi každá časť Tvojej reakcie je odveci a nedáva zmysel v spojení s mojím príspevkom. Napríklad montessori nikde s písmom nespájam. Uvádzam ho len ako príklad, že je to podľa mňa len moderné niečo pre určitú skupinu rodičov. Googliť vieš. Super! Na zvyšok ani reagovať nebudem. Nemá to zmysel. A áno. Ja mám v práci veľa času. Závidíš? Lebo sa chytáš len informácií mimo pointy ako vrčiaci pes, ktorého zahnali do kúta.
       
      …..

      1. Nič nie je dokonalé, tak tu je zvyšok príspevku
         

         
        Celkovo súhlasím s Danielom.
        Ľudia sa radi zbavujú zodpovednosti a hádžu vinu na druhých.
        Hlavne zlí rodičia.
        Najviac zo všetkého si dnešní Slováci (zámerne píšem Slováci, lebo v zahraničí toto v takej obrovskej miere nevídam)mýlia propagovanú asertivitu a sebavedomie s vykonávanou drzosťou a aroganciou.
         
        Prečo napríklad neurobíte petíciu, aby sa na školách učili slušnému správaniu (s tým kľudne aj tej asertivite a zvyšovaniu zdravého sebavedomia), keď na to rodičia nemajú čas? Podľa mňa je to dôležitejšie, ako sa zaoberať tým, že deti majú písať rovnako.
         
         
        Tak či tak, keď napíšete Britovi svoje telefónne číslo rukou, tak minimálne na 1 a ak máte tak aj na 7 sa Vás bude pýtať, že čo to je za znak
         
        Už to vidím, ako pribudnú príspevky, čo ma odveci začnú chytať za slovíčka a pointa im ujde
         
        Aj tak želám pekný deň!

      2. Daniel a opäť sa mýlite. Pracujem v školstve. A nehnevajte sa na mňa ale z pohľadu PC technika nemáte patent na výchovu a vzdelávanie detí. Treba si uvedomiť, že dnes je iná doba ako bola, keď ste vyrastali Vy.
         
        Existuje aj opačný extrém ako popisujete. Prvák, s ktorým sa doma rodičia učia každý deň 3 hodiny. Aby mu náhodou neušiel nejaký detail. Viete si to predstaviť?
        Alebo iný prvák, s normálnym IQ, len mu to písanie proste nejde. Napriek tomu, že má za sebou rôzne tréningy jemnej motoriky aj grafomotoriky. Denne sedí hodinu a pol len nad tým, aby sa naučil tie tvary písmen, ktoré aj tak najneskôr v treťom ročníku vymení za nespojité písmo. Pritom by stačilo počkať kým na to jeho mozog dozreje.
         
        A ako popisujete vyššie Vás sa to už netýka, tak tento problém ani nemusíte riešiť.

      3. Joey nespojité písmo nikto nikomu nevnucuje. Rodič sa predsa rozhoduje do akej školy dieťa dá, tým sa vie rozhodnúť aj ake písmo bude jeho dieťa používať.
         
        V jednej škole v jednom ročníku používali nespojité, v druhom si to rodičia nepriali, tak používali spojité. A v ďalšom ročníku opäť používali nespojité. Aj Vám napíšem meno školy, keď si spomeniem.
         
        Ostatné veci čo ste napísali aj s Danielom ani nemá zmysel riešiť, to sú vaše pocity a názory. Na tie má každý právo, ale nie vždy sú správne.

  8. Marianna, nikdy som sa netváril, že mám patent na pravdu. Okrem toho, že sám som rodičom, bol som aj 13 rokov profesionálny náhradný rodič (o čom je toto rodičovstvo sa tu nebudem rozpisovať).

    O špeciálne dieťa sme sa starali = aj učili ho, druhé, ktoré má snáď ešte väčšie problémy s učením, máme adoptované. Ak by sme sa s ním učili poobede/večer IBA 3 tri hodiny, tak si blahoželáme. Je zbytočné o tom hovoriť.

    Mňa iba neskutočne štve, keď ochranársky „cit“ rodiča ide uľahčovať dieťaťu niečo, čo v podstate nie je dôležité. Minimálne jemnú motoriku to spojité písmo podporí, neverili by ste, čo dnešné deti nedokážu urobiť z toho, čo ste vy v ich veku dokázali „ľavou zadnou“. Koniec koncov tu v článku je uvedené:

    Niektoré školy však namiesto spojitého písma používajú Comenia Script, ktorý je vhodný napríklad pre deti s dysgrafiou či ľavákov. O ľavákoch by som polemizoval, častokrát majú písané písmo krajšie ako praváci. Ale prečo kvôli dysgrafikom treba presadzovať CS pre všetkých? Toto sú veci, ktoré sa predsa dajú riešiť individuálne a nikto s tým problém nebude mať.

  9. Je stanovené písanie spojitým písmom, ktoré nerobí problém iným.

    A tým čo to robí problém-tak im učiteľ dovolí CS.To tak vždy je.

    Nevidím dôvod aby všetci nabehli len na CS.

  10. Ak ale chcete, pošlite dieťa k nám-my ho naučíme čo treba.

    Nehnevajte sa ale pomaly všetko čo tu je Vam robí problémy.

    Navyše tam , treba uvádzať meno aj s Adresou.

  11. 6 tisic podpisov len.

    A tých druhých,čo píšu klasicky.

    Ak je uroveň žiakov na jednotlivých školách čo používajú nové písmo väčšia-určite nie kvoli písmu-zaleží to od rôznych iných faktorov-ake su tam deti,kto tam učí atď.ako to tam je.

    Potom ďalej čo budete chcieť? aby sme my ostatní od únavy nepopadali.

    Dobre keď ma niekto zlomenu ruku, píše kadejako.Ja som zo zlomenou písal aj spojitým aj tlačeným,

    Nehovorí sa nikde že tí čo potrebujú nemožu písať podľa seba.

    Miesto tohto vypisovania tuto sme ich mohli všeličomu naučiť.

    Vedia si namazať chleba?To je dôležitejšie.

    Písanie brkom-žiadne písmo nie je jeden ťah,sú tam prestavky.

    Treba si poriadne preštudovať minulosť

    Všetko dobré.

  12. Každá krajina ma svoje písmo-dlhodobo, charakteristické-žiadna sa ho nevzdáva, je naňho hrdá.Tu je to písané spojené.

    Tlačené kombinovane napr. s malým je pre niekoho ťažšie ako písané.

  13. Som inteligentný a nadaný človek.

    Inteligencia a nadanie neznamená že sa dieťa alebo dospelý nadupe vedomosťami.Je to v niečom inom.Nevadí mu spojene písmo,hravo zvladne.

    Slovensko je charakteristické dlhým používaním klasického spojeného písma-to je tu zauživané dlhé roky/maju to aj rusi, češi,angličania atď/

    Ide o to aby sa toto písmo zachovalo-pretože niektoré školy celé chcu prejsť na Comenian scriptum-a spojene kto chce.Teraz je to opačne-spojené písmo a CS ten kto chce.

    Ide o to- písmo používané v počítačovej technike-je také preto lebo by bolo ťažšie tam navoliť spojené písmo.To neznamená že keď sa používa technika,že má splynúť s pisaným textom v podobe Comenian Script.

    Slováci študujúci v Čechách sa musia prispôsobiť.

    Pochybujem že by dovolili niekomu Česi v zásadných svojich veciach vrtať do toho.

    Ak takéto niečo vymyslela žena -pani/asi neslovenka/ tak nech si to obhajuje ona,nie chlap za ňu.V Čechach to uplne neprešlo.

    Tu nejde o postihnuté deti-ale o nadané-ktoré zvladnu hocičo.

    Pri postihnutých sa to dá pochopiť že potrebuju jednoduché písanie, čo sa im umožňuje.

    Znova: IDE TU O ZACHOVANIE KLASICKEHO PISMA KTOR0 SA POUZIVALO NIEKOĽKO STOROCI.Ma dlžne a makčene a vlnky-čo je nádherne- V počítačovej technike sa to nemusí využívať.

    Abu bolo zabezpečené že Comenian SCript, nebude chcieť nahradiť

    používané písmo.

    Ľudský mozoch nikdy nenahradí počítač-to je bedňa do ktorej človek dava svoje predstavy, programy atĎ.Je to pomocník.

    Bohatší ľudia majú počítače chudobní nemajú.

    Nadaní ľudia sú zejme aj tí čo si môžu dovoliť kúpiť ten počítAč ale aj tí čo nie.

    dnes ma nadanie skoro každý nejakým sposobom.

    Prajem všetko dobré pokusil som sa to dostatočne vysvetliť.

    Každá generácia vychádza z tej predošlej.

    1. Tulipán: postupom času začínam byť opatrnejší pri rozlišovaní „nadanejší“ – zaostalejší“ (k tvojmu: Tu nejde o postihnuté deti-ale o nadané-ktoré zvladnu hocičo.
      Pri postihnutých sa to dá pochopiť že potrebuju jednoduché písanie, čo sa im umožňuje. )
      Celá táto problematika je zložitejšia až tak, že mám chuť občas povedať, že ak má niekto „extrémne navyše“ tak mu na druhej strane niečo bude chýbať. Asi tu nie je priestor na vysvetľovanie, ale v zásade napr. malý matematický génius môže mať problém s písaním, alebo správaním (nemám na mysli pozdravenie sa, napr.) – čiže napr. hyperaktivita/ADHD a pod. Je dôležité, aby si aj takéto deti rodičia sledovali a v prípade problémov v škole ich riešili: výchovný poradca/psychológovia/psychiatri podľa potreby. Lebo v takých situáciách zaujať postoj typu: moje dieťa je nadpriemerne inteligentné a všetci učitelia a vychovávatelia sú sprostí – je asi najhoršia chyba akej sa rodič dopustí.
      Tak či tak, k téme: áno, u nás je tradíciou písanie písaným, spojitým písmom. Som za jej zachovanie. Ak má niekto problém s písaním, nech sa obráti na CPPS – ak mu bude odporučené písanie nespojitým, bude sa to akceptovať. To sú špeciálne situácie a požiadavky. Toto nie je na vypisovanie petícií.

  14. Narnia -bajna krajina vymyslená-bol film.

    Ina krajina ,a školy nenapíšu-slniečko-v našej reči.

    My používame iné vyrazy a názvy hojne.

    Zachovanie slovenskej kultury, a jej charakteru.Iné krajiny nespievaju po slovensky ,rusky, nemecky…atď ale vo svojej reči väčšinou.

    Film Rebelka-skotska princezna rozpravka pre deti veľmi dobrá.

    Treba hľadať naše korene naše princezné, turisti sem chodia hojne,aj kvoli kulture-

    musime ukazovť svoju kultúru inú poriadne nepoznáme.

    Aby sme neboli opakovací somári.

    Najprv sme chceli isť von, a teraz chceme byť už doma ale s inými prvkami.Aj somárik žije svoj naučený život.

    Pan Mgr. Martin Kríž- to v relácii B. Závodského nevysvetlil dostatočne-

  15. Jan Amos Komenský-učil

    1/ od 0-6 rokov pri matke dieťa

    2/ od 6-12 zakladné učenie/6 rokov sa može posúvať o nejaký čas viac/

    3/ 12-18r vačšie vzdealnie

    4/ 18 a viac akademia

    2/ a 3/ sa rozdelila na základnú/ 6až 7 r.-15r a strednú školu/od 15-19r/ potom sa to prisposobovalo rôzne /napr. 8 ročné gymnázium/

    Bernolák -prvý uzákonil spisovnú slovenčinu1787 pred Šturom

  16. Je v europe Sumerhill-škola,-Škandinávia

    Aj tu je niečo také už 25 rokov-na Slovensku, niekde

    Dospelý su poradcovia a oni deti si riešia vzťahy medzi sebou dohodou.

    Písmo určite neriešia,negatívum je že je to internátna od mladeho veku.

    Škola „Slniečko“ určite v našej reči tam nie je,

  17. A ešte to ma podstatnú výhodu nie je cirkevná.

    Písmo je dlhé storočia dané tam.

    Dohoda je tu vždy možná počas dlhých rokov aj u nas.

    Je o uplne iný systém lebo su iní a vyvoj ich bol iní v krajine.

  18. ZŠ „Mesiečik“-aj ten nie je fádny.

    Nevraciame sa o 85 rokov späť.Niektoré krajiny majú zaužívané písmo Príšerne veľa storočí.

     

    SlovenskéPedagogické nakladatelstvoBratislava vydalo zo dňa

    22.10.1990 MŠ mladeže a športu SR.Ako učebnicu-

    pre 1 ročník ZŠ ŠLABIKÁR“

    Ilustracia-akademický maliari

    Pod textom tlačeného písma-používané v knihách

    Je písané písmo

    Na začiatku knihy-tlačené písmo je znazornené pri ňom písané od A-Z.

    ˇˇDalšie vydania pokrčovali v nasldujucich rokoch-mamešte z 1996r.

    Pan Mgr. mal v r.1990- 10 rokov-aj on ho používal také písmo.

    Ďalej bola vydaná takisto hudobná výchova 1. ročník ZŠ- 1997

    pekné ulistrácie.atď……..Za vlastné peniaze kúpené

    Nie pred 85 rokmi.

    Dysgrafik a ľavak,ako písali vtedy?

    Naškrabanie písma može byť pri oboch druhoch písma.

    Bolo povedané že on možu si prisposobiť.

  19. To čo je teraz bolo aj za socializmu.Boli kvalitné školy.

    Na kurzoch v kulturnych zariadeniach aj v jazykových školách sa

    vyučovali jazyky zo sveta zo všetkých kútov podľa dopytu.

    Študovali u nás študenti z inch krajín.

    Ľudia neboli pripečení.Každý ma svojich rodičov?

    To CS používajú aj tí čo nemusia na školach-podľa vás, nielen dysgrafik a ľavák.

    Čo by Ste radi?

  20. DANIEL TO POCHOPIL ZLE.V článku je odvolávanie že dysgrafik chce Cs.

    A niekde že nadaný tiež.

    Ja som povedal že nadaný -ak ho tak nazývaju tak zvládne oboje a postihnutý to je jeho vec ak nechce.

    !Ja som inteligentný a nadaný“-bolo chápané humorne-lebo inteligencia

    a nadanie sa chape rozne je v inom.Nebola urážka.

    Ja nevykrikujem ale ti z tej petície-Narnia sa prezentuje ako škola

    ktora ma nadaných žiakov-len na to som nadviazal.

    Aj ja mam postihnutie zdrav -nie od detstva.neber ma za slovíčka-ale sa tak neprezentujem.Ani to nevidno.

    Zrejme treba ten dejepis na školách.

    Určite by ma Daniel nakopal keby som sa nahodou zle vyjadril na ulici-lebo to nevidno.Ale potom by dostal príučku odo mňa.

     

     

    ZŠ “ MESIAČIK“ asi niekde v krajinách je./Tá ZŠ Slniečko je chyba“-len ako príklad použité asi. Rolleyes

    1. Prečo to tu tak čiernobielo škatuľkujete???
      Moje dieťa má postihnutie a nevidno to na ňom. A má aj dysgrafiu. A má aj nadpriemerný intelekt. Ale ako sa s ním môže presadiť, keď má problém už len so samotným písmom? Ani si neviete predstaviť, čo sa na to nabaľuje…a vidno, aké je to pre takéto deti demotivujúce.
      Ja ho neporebujem hýčkať, ani mu vydupávať nezmyselnú pomc, ani ho ofukovať. Ale priala by som mu, aby tie prekážky, ktoré mu jeho diagnóza priniesla, mohol zvládnuť ľahšie a aby si vedel nájsť v živote uplatnenie v oblasti, an ktorú má. Viete, ono to vôbec nie je čiernobiele.

  21. Tak znova. V prvom ročníku je v knihách tlačený text,a popri ňom-ukázané ku každému písmenku abecedy, a neskor aj celé vety písané písmo.

    Deti sa naučia čítať aj tlačené -ktoré je v knihách čo sú v kníhkupectvach všade.

    Aj písane.

    Čiže keď ma nejaký žiak problémy s písaním môže písať CS-lebo je taký a má vynimku a učiteľ ho tak vedie.Nemusí písať písaným.

    Ale všeobecne pre všetkých je stanovený písaný text,a ten tlačený ostava.čiže ostatné deti použivajú a vedia obidve.

    čiže Vaše dieťa ??? môže písať kludne CS nikto mu nebude brániť-učiteľ a vy ho bude viesť tak ako zvládne a po čase možno aj písané ke´ˇd bude chciet.

    Tu ide o to že panu Mgr. s petíciou sa nepáčilo ako to je napísané a formulované v nejakom Zakone MŠ.

    Nič sa nedeje, lebo CS mohli písať aj vtedy.

    Je mu to ľahšie preto že to čo je v knihách opisuje tak isto.

    Nikto vás nedemotivuje.Ale nemožu sa všetci prispôsobiť len CS a zrušiť písané. Nič sa nedeje.

    Niekto má okuliare a píše.

    Postihnutie alebo ochorenie-bolo myslené ináč-určite nie čo máte vy.

    Povedalo sa že každý má nejaké nadanie.ale ten kto vie napísať oboje nech píše oboje a ten čo má s tým problémy tak nech CS.

    To neznamená že pojdeme -si do potvrdzovať-cez niekoho-dá sa na vedomie učiteľovi-rodič.

    Keď sa učia grafomotorické cvičenia -tak môžu do toho zahrnúť písanie kudrlinkatým spojenym písmom-v rámci napr. výtvarnej výchovy lebo tam je na to j priestor.A vy doma môžte cvičiť ak chcete.

    Za pár rokov si na to ani nespomeniete-čo bolo ťažšie v minulosti.

    Netreba sa porovnávať inými žiakmi-to už musíte vy.

    Aj v bežnej triede je lepší žiak na niečo a horší, vždy to tak bolo.

    Nechcieť z detí mať rýchlo niečo.

  22. Tulipán: na ulici by som určite nikoho nenapadol. Výchova detí s problémami učí človeka pokore. Na problémy viem brať ohľad. Mne tu ide o princíp – za to, že niekoľko detí má problém s písaným písmom, určiite netreba protestovať proti zjednoteniu výučby písania na roky-rokúce používané písané písmo. Ak sa totiž toto nevyjasní a nezjednotí, tak si na každej škole zavedú čo chcú, a vôbec to nemusí skončiť iba pri CS. Takže som za- výučbu písania písaným, spojitým písmom, všade, bez výnimky. Nanajvýš okrem špeciálnych škôl (špeciálnymi myslím naozaj špeciálne, pre deti s vážnymi problémami či poruchami.). Vo všetkých ostatných prípadoch, ak má dieťa problém s písaním, určite po návšteve diagnostického centra, ak dostane odporúčanie písať nespojitým písmom CS, nebude mať škola problém to akceptovať a umožniť mu rozvoj v rámci jeho možností. Na toto petície vypisovať netreba.

  23. V podstate súhlasím s Danielom.

    Neviem, načo sa tu hádate. Aj tak bude Európa za pár rokov písať z prava do ľava, čí z hora dolu, tak prečo sa s tým zaoberať big green

     

    V podstate sa tu obaja snažíme povedať, že celé krajiny sa zaoberajú problémami pár jedincov a len pár jedincov sa zaoberá problémami celej krajiny. Vždy to tak bolo a bude. Ovečky.

  24. 3ak všetci chcú to spojené tu.

    Len toto CS bol experiment od do určitého obdobia.

    A potom formulovali nejaký dodatok zákona že musí byť garancia spojeného písma.A oni chcú petíciou- aby bola tam zahrnutá garancia aj pre to CS-

    kto si ho vybere/ nie koho diagnostikuju, alebo to umožní učitel-/pre všetkých čo sa rozhodnú tak písať.To znamená že by nemuselí písat spojeným aj tí čo by zvladli oboje.

    Výber.

    To je cele. Čiže by o mohlo skončiť tak že sa prisposobia tým čo potrebuju v triede CS.

    Dostavaju niektorí čo majú problém s dys- pomoc…..

    Ovečky. To vzniklo v susednej krajine a my to preberáme

  25. V niektorých krajinách riešia či je dostatok jedla, a u nas či taký alebo taký oblúčik.

    Baba vymyslela.

    Štrikovanie je dobré na motoriku aj pre dievča aj pre chlapca.

    Omaľovanky s písmenami aj písaným štýlom.

    Učiteľia voľakedy chodili do hôr peši za žiakmi aby ich niečo naučili,

    a my riešime blbosti.

    Ešte sa odvolávame na iné krajiný.

  26. Zdravím, keď som vravel o tom, že sa treba venovať iným problémom, tak mám pre Vás niečo zaujímavé. Včera som sa dozvedel, že minister ŠKOLSTVA(WTF?!!!) Pridelil niekoľko MILIÓNOV € (dokopy viac ako 10 000 000 €)súkromným firmám, ako je SWAN, AGEM (viac som si nezapamatal 🙁 )a im podobná banda na nejaký „výskum“. Ani jedna z týchto firiem nemá nič spoločné s výskumom a ani ho nikdy robiť nebude. Tieto peniaze mali byť v školách Vašich deciek, alebo z toho mal byť financovaný skutočný výskum vedcami. Namiesto toho budú vo vreckách týchto pár kamošov big green

     

    Prečo tu už proti tomu nie je petícia?

     

    Pre tých, čo už zabudli, tak 10 miliónov € je viac ako 300 000 000 korún.

     

    Bolo to v nočných správach v TV. Samozrejme, že do denných to nedajú. Budem to hľadať. Kto to zachytil a má o tom nejaké info, nech sem dá vedieť. Ďakujem!

Pridaj komentár