ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
utorok 22.08.2017 | meniny má Tichomír  
SprávySprávy

O cudzích jazykoch, kultúrnej gramotnosti a tiež adaptívnom učení

 Raabe   05.06.2017   0

Naše deti sa učia aj 10 rokov cudzí jazyk, napriek tomu nie sú schopné viesť jednoduchý pracovný pohovor v angličtine.

Naše deti vyrastajú v globalizovanej dobe, napriek tomu ich neučíme ako akceptovať a prijímať odlišné kultúry.

Shutterstock

 

Naše deti nútime v škole postupovať stále rovnakým tempom, napriek tomu, že jedno je priemerné, iné talentované, ďalšie má poruchy učenia.

Ako tieto problémy riešiť v praxi bežnej školy? Možné riešenia budú spoločne hľadať účastníci už 6. ročníka medzinárodnej odbornej konferencie Učiteľ nie je Google4, ktorá sa uskutoční v dňoch 15. – 16. júna 2017 v Hoteli SENEC**** v Senci.

Učiteľ nie je Google4

Konferenciu organizuje odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko. Odborným garantom tohtoročného podujatia je Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, spoluorganizátorom Veľvyslanectvo Írska v Bratislave. Pozvanie na konferenciu prijal aj John Halligan T.D., írsky minister pre odborné vzdelávanie, zručnosti a inovácie.

Zdroj: Raabe, 2016

 

„Na 6. ročník medzinárodnej odbornej konferencie pozývame všetkých, ktorým záleží na kvalitnom vzdelávaní budúcich generácií, ktorí vyhľadávajú nové odborné informácie podporené medzinárodnou skúsenosťou, ktorí túžia vniesť niečo nové do svojich tried a škôl,“ povedala Mgr. Mira Schrimpelová, konateľka RAABE Slovensko.

Podrobný program dvojdňového podujatia nájdete TU.

Cudzí jazyk nie je žiadna veda, môže sa ho naučiť každý, ale...

Podľa posledných zverejnených štatistík sa na slovenských základných školách jeden cudzí jazyk učilo 80,1 % žiakov, víťazila angličtina. Na druhom stupni sa učilo angličtinu 95,9 % študentov, 52,2 % sa venovalo nemčine a 21,2 % ruštine. Na druhej strane však z prvého európskeho prieskumu jazykových kompetencií vyplýva, že len 42 % žiakov dobre ovláda svoj prvý cudzí jazyk a iba 25 % ovláda svoj druhý cudzí jazyk.

„Tradičná gramaticko-prekladová metóda vyučovania cudzích jazykov predstavuje prístup, kde materinský jazyk zohráva dôležitú úlohu. Osvojené pojmy v materinskom jazyku slúžia ako pomôcka k vytváraniu nových pojmov = prekladov v cudzom jazyku.

Moderné prístupy vo vyučovaní cudzích jazykov však dokazujú, že oveľa efektívnejšie sa učí cudzí jazyk tak, ako sa ho učia deti, to znamená osvojením si  pojmov od začiatku v cieľovom jazyku," vysvetľuje klasický spôsob učenia sa cudzieho jazyka Mgr. Elena Kováčiková, PhD. z Pedagogickej fakulty na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre.

Zdroj: Raabe, 2016

 

 „V súčasnosti preferuje tzv. multi-senzoriálny prístup učenia sa cudzích jazykov, ktorý zapája do učenia viac zmyslov. Čím viac zmyslov je do učenia zapojených, tým je pamäťová stopa nových pojmov silnejšia a trvácnejšia," tvrdí Mgr. Elena Kováčiková, PhD., ktorá túto koncepciu učenia sa cudzieho jazyka predstaví aj účastníkom konferencie. 

Sylaby ku všetkým vzdelávacím aktivitám nájdete TU.

Ako deti pripraviť na spolužitie a dialóg s inými kultúrami?

„V globalizovanom svete dochádza k hodnotovým stretom neustále. Otázkou je, nakoľko sme pripravení a tiež schopní kultivovať svoj kultúrny kvocient, zvykať si na to, že ľudia z iných kultúr majú právo sláviť sviatky podľa seba, používať sebe vlastné mená označujúce ľudí a okolie inak než my.

Sme schopní prijať myšlienku, že v konfrontácii hodnôt odlišných kultúr možno neexistuje „objektívne správne riešenie a postupy"? Sme schopní vnímať iné kultúry ako možné obohatenie a nie ako hrozbu?“ zamýšľa sa PhDr. Dušan Ondrušek, PhD., tréner a facilitátor, ktorý má s výskumom altruizmu a riešením konfliktov bohaté medzinárodné skúsenosti.

Na konferencii povedie seminár s názvom Kultúrna gramotnosť, v ktorom spolu s učiteľmi bude hľadať odpovede na otázky ako napríklad:

S čím by sa deti mali stretnúť v školách, ako zabezpečiť zodpovedné a praktické súžitie s menšinami a inými kultúrami? Ako reagovať na deti, ktoré sa vysmievajú a ubližujú iným deťom, ktoré sa odlišujú? Ako v triede reagovať na poznámky, ktoré znevažujú iný výzor, jazyk, náboženstvo, či už ide o autentický názor alebo zrkadlenie toho, čo deti vidia a počujú doma alebo na ulici?

Zdroj: Raabe, 2016

 

Adaptívne učenie –  rešpektujme individualitu detí

Šedý priemer. Taká je, žiaľ, prax na slovenských školách. Kto vyniká v triede napríklad svojou aktivitou, je napomínaný s odvolaním sa na zvyšok triedy, ktorému sa musí učiteľ venovať. Kto zaostáva, je na tom ešte horšie.

Predstavte si však, že existuje riešenie. A účastníci konferencie Učiteľ nie je Google4 sa s ním zoznámia vôbec ako prví na Slovensku. Postarajú sa o to prednášajúci z Írska, ktorí slovenským učiteľom predstavia model tzv. adaptívneho učenia. Učenia, ktoré sa prispôsobuje každému žiakovi v triede – priemernému, talentovanému aj zaostávajúcemu. 

„Každý žiak má svoje tempo, ale každý dosiahne žiadaný cieľ a naučí sa. To všetko vďaka softvéru, ktorý vie, ako sa žiak učí, ako sa učia iní žiaci a podľa toho pripraví obsah pre jednotlivého žiaka na mieru – podľa jeho možností a schopností,“ prezrádza Conor Flynn, COO a spoluzakladateľ spoločnosti Adaptemy a spoločnosti EDTECH z Írska.

Rekordná účasť lektorov, pedagógov aj počet vzdelávacích aktivít

Dvojdňový odborný program tvorí spolu 43 vzdelávacích aktivít spolu s bohatým sprievodným programom: 6 hlavných referátov, 15 seminárov, 13 workshopov, 5 okrúhlych stolov, moderovaná diskusia, tréning, koučovacia zóna. Na podujatí tento rok vystúpi takmer 50 renomovaných lektorov z Nemecka, Írska, Švajčiarska, Indonézie, Česka a Slovenska. Konferencie sa zúčastní takmer 500 pedagógov všetkých typov škôl.

Profily všetkých lektorov si môžete pozrieť TU.

Záujemcovia sa môžu prihlasovať TU.

Odosielam Váš hlas...
Zatiaľ nehodnotené. Budete prvý!
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.
Najčítanejšie

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised





tehotenstvo
Popôrodná depresia, psychóza, alebo baby blues. Nie je to to isté.
22.08.2017   0
S týmito pojmami narábame v materských slovníkoch dosť často a často aj mylne. Ktoré vlastne čo znamená?
Prevedieme Vás vašim tehotenstvom
21.08.2017   0
Tehotenstvo je obdobie, ktoré prináša veľa očakávania, poznávania a zmien. Radi vás ním prevedieme.
Tehotenska abeceda Poh - Popô
18.08.2017   0
Dnes začneme pekne zostra a povieme si niečo o pohlaví. Ale tiež o polohách plodu a psychózach.
babetko
Ako sme dodudlali, alebo ODVYKAČKA!
22.08.2017   23
Pedagogické snahy typu "zamestnajte ju niečím iným" očividne ignorovala. Miska s dudlíkmi bola najobľúbenejšia hračka. Kompletizovala svoju zbierku, pri každej návšteve drogérie.
Komu by ste darovali školskú tašku?
22.08.2017   0
Poznáte rodinu, ktorej by balíček školských pomôcok a školská taška od HERLITZ zjednodušila život?
Dojčenie? Prvé dni s krízovým štábom
21.08.2017   0
Všetky žilky mi popraskali, si to predstav. Modrá tvár a červené oči. Ale ti poviem, nikdy som sa tak nebála pôrodu ako dojčenia. Nočná mora.“ Málo mlieka, slabé mlieko, nestačilo, nepriberal, hladoval, chradol, nemalo to ďalej význam... Dojčenský masaker motorovou pílou na dobrú noc.
detske choroby
Majú ploché nohy? Cvičte.
22.08.2017   0
Ako detské chodidlo vyformovať do správneho tvaru? Cvičte! Cvičte s radosťou a pravidelne každý deň aspoň 10 minút.
Juvenilná idiopatická artritída
19.08.2017   0
Je vyliečiteľná? Dostane sa moje dieťa z toho? Aké môže mať choroba následky?
Ako fungujú lieky proti Bolesti
18.08.2017   0
Pre tých, ktorí sa radi pýtajú Ako? a Prečo?... pre tých, ktorí chcú vedieť viac.
auto
Rodinka TEST: Džípovú matku zahráte aj s Dusterom
18.08.2017   1
Ak potebujete auto čo jazdí, nekomplikuje, a zahráte v ňom aj " džípovú matku", toto môže byť ono.
Bezpečne v aute: Dieťa na prednom sedadle
16.08.2017   19
Môžem voziť dieťa na prednom sedadle? Je to bezpečné? Musí byť pripútané v autosedačke? Ako vypnúť airbag spolujazdca?
Aký je rozdiel medzi autom a kabelkou?
11.08.2017   8
Minule som povzbudzovala ostýchavé vodičky, že auto je len taká väčšia kabelka. Upratovať ho treba až v štádiu, keď sa už deti lepia k autosedačkám a kufor nestačí pohrkať, aby ste našli, čo potrebujete. Má to však svoje limity.