V škole po novom – väčšia prehľadnosť a logická nadväznosť

Zuzana Špačková 0

Ohlasované zmeny v školstve už naberajú jasnejšie črty. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR už zverejnilo inovované Štátne vzdelávacie programy (ŠVP) pre základné školy, ktoré nadobúdajú svoju účinnosť od 1. septembra 2015.

To v preklade znamená, že základné školy budú po novom vzdelávať od nového školského roku, a to postupne od 1. a 5. ročníka ZŠ.

Novinky vo vzdelávacích programoch

Nové ŠVP posilňujú výučbu prírodovedných predmetov, kladú tiež väčší dôraz na technické vzdelávanie žiakov. Súčasne vymedzujú  anglický jazyk ako prvý  cudzí jazyk, ktorý sa vyučuje od 3. ročníka základnej školy. Druhý cudzí jazyk je škola povinná ponúknuť žiakom z rámca voliteľných hodín podľa možností školy a záujmu žiakov výberom z francúzskeho, nemeckého, talianskeho, španielskeho a ruského jazyka.

Škola rozhoduje sama

V rámcovom učebnom pláne sú vyučovacie predmety rozdelené po ročníkoch. Školy však dostávajú možnosť rozdeliť si učebný obsah v rámci celého stupňa pri zachovaní postupnosti jednotlivých vzdelávacích štandardov, vnútornej logickej štruktúry, veku primeranosti žiakov a celkového počtu vyučovacích hodín jednotlivých učebných predmetov. Súčasne inovácia učebného obsahu priniesla väčšiu prehľadnosť a logickejšiu nadväznosť jednotlivých učebných prvkov, čím sa znížil aj ich rozsah.

Zmeny vo vzdelávacích oblastiach

Vzdelávanie je rozdelené do oblastí, okruhov. Zabezpečuje sa tak nadväznosť a previazanosť obsahu jednotlivých vyučovacích predmetov patriacich do konkrétnej oblasti.

Doterajších 7 oblastí vzdelávania 1. stupňa základných škôl – Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Príroda a spoločnosť, Človek a hodnoty, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb – sa mení. Podľa nového školského vzdelávacieho programu budú takéto vzdelávacie oblasti a príslušné predmety:

  • Jazyk a komunikácia – slovenský jazyk a literatúra, jazyk národnostnej menšiny a literatúra, anglický jazyk
  • Matematika a práca s informáciami – matematika, informatika
  • Človek a príroda – prvouka, prírodoveda
  • Človek a spoločnosť – prvouka, vlastiveda
  • Človek a hodnoty – etická výchova/náboženstvo
  • Človek a svet práce – pracovné vyučovanie
  • Umenie a kultúra – hudobná výchova, výtvarná výchova
  • Zdravie a pohyb – telesná a športová výchova

Prierezové témy

Rýchlo sa meniaca realita súčasnej globalizovanej spoločnosti, s novými technológiami a sociálnymi zmenami ovplyvňuje postoje, hodnotový systém žiakov a ich konanie. Táto skutočnosť sa musí odraziť aj vo vzdelávaní. Vhodným prostriedkom na to sú prierezové témy, ktoré sa svojím obsahom a výchovným zameraním premietajú do vymedzených vzdelávacích oblastí, dopĺňajú ich, prepájajú ich obsah s aktuálnym dianím v spoločnosti, s každodennou skúsenosťou žiaka a konkrétnej triedy.

V tomto zmysle prierezové témy priaznivo ovplyvňujú žiakov. Prierezové témy sa môžu realizovať ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov alebo prostredníctvom samostatných projektov, seminárov, vyučovacích blokov, kurzov a pod. Súčasne prierezové témy môžu tvoriť samostatný vyučovací predmet z rámca voliteľných hodín.

Inovované prierezové témy pre 1. stupeň základných škôl a ich ciele:

  • Osobnostný a sociálny rozvoj – Umožňuje žiakom rozmýšľať o sebe, o svojom živote, vzťahoch s  ľuďmi a smerovaní v budúcnosti. Vedie ich k uplatňovaniu svojich práv a tiež k rešpektovaniu názorov, potrieb a práv ostatných. Naučiť ako chrániť svoje zdravie a odolávať rizikám.
  • Výchova k manželstvu a rodičovstvu – zameraná je na utváranie základných vedomostí a zodpovedných postojov v oblasti partnerských vzťahov a rodičovstva v súlade s vedeckými poznatkami a etickými normami. Pri realizácii tém je nevyhnutné vychádzať zo životnej reality žiakov v konkrétnej triede, ich veku, zrelosti, vývinového štádia. Škola môže využiť aj pomoc alebo služby relevantných odborníkov.
  • Environmentálna výchova – vedie žiakov na veku primeranej úrovni ku komplexnému pochopeniu vzájomných vzťahov človeka, organizmov a životného prostredia. Žiaci získajú vedomosti, ale aj zručnosti, ktorými môžu pomáhať životnému prostrediu jednoduchými činnosťami – chrániť rastliny, mať kladný vzťah k domácim zvieratám a pod.
  • Mediálna výchova – cieľom je položiť základy mediálnej gramotnosti žiakov a postupne zvyšovať úroveň schopností kriticky prijímať, analyzovať, hodnotiť a komunikovať širokú škálu mediálnych obsahov. Dôležitou úlohou mediálnej výchovy na 1. stupni je vychádzať z bezprostredných skúseností žiakov s médiami a vytvoriť pre žiakov príležitosti na ich spracovanie.
  • Multikultúrna výchova – prostredníctvom spoznávania svojej kultúry a iných kultúr, histórie, zvykov a tradícií sa deti naučia rešpektovať kultúry ako rovnocenné a dokážu s ich príslušníkmi konštruktívne komunikovať a spolupracovať.
  • Regionálna výchova a ľudová kultúra – hlbšie sa zaoberá živým a hodnotným hmotným a nehmotným kultúrnym dedičstvom Slovenska. Vhodnými formami realizácie sú napríklad projekty, exkurzie, tematické vychádzky v regióne a pod.
  • Dopravná výchova – výchova k bezpečnosti v cestnej premávke – Zámerom je pripraviť žiakov na bezpečný pohyb v cestnej premávke – ako chodcov alebo cyklistov. Výučba sa uskutočňuje najmä v rámci objektu školy, na detskom dopravnom ihrisku alebo v bezpečných priestoroch v okolí školy. Žiak by mal pochopiť význam technického stavu a údržby vozidiel pre bezpečnú jazdu a prakticky zvládnuť základné úlohy údržby bicykla.
  • Ochrana života a zdravia – viesť žiakov k ochrane svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí prostredníctvom teoretických a praktických poznatkov, zručností v sebaochrane, poskytovania pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života. Didaktické hry, ktoré sa uskutočňujú v každom ročníku 1. stupňa raz ročne v trvaní 4 hodín, slúžia na praktické osvojenie si učiva.

Zdroj: ŠVP pre 1. stupeň ZŠ

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (4 hlasov, priemerne: 4,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár