Testovali sme školské pomôcky – farby vodové, temperové, voskovky a zmizík

Mária Kopčíková 1

predošlom článku sme sa zamýšľali nad výberom a kúpou vhodných pier či ceruziek pre deti, najmä tie najmenšie, ktoré so školou ešte len začínajú. Verím, že vám náš prehľad aspoň trochu pomohol sa zorientovať.

Dnes sa pozrieme na farby, s ktorými deti pracujú skôr na výtvarnej výchove a príležitostne (podľa spôsobu práce v škole niekde aj dosť často) na projektoch z prírodovedy, či u druhákov z vlastivedy.

V každom zozname pomôcok pre prváka nájdete vodové farby, temperky, voskovky, štetce (a ešte iné veci), takže tohto sortimentu sú plné obchody. V nákupných centrách sa už v tomto čase hmýri veľa „zúfalcov“, ktorí naozaj poriadne netušia čo kúpiť, v ľavej ruke jedny vodovky, v pravej druhé a rozhodovací proces dosť dlhý – a ťažko povedať či správny.

Netvrdím, že my teraz prinesieme úplne jednoznačný pohľad, je to len zamyslenie a naša skúsenosť.

Vodové farby

Viacerí rodičia, ktorých sme sa v našom prieskume pýtali na názor a skúsenosť s vodovými farbami, ani nevedeli, akej značky zakúpené farby boli (viacerí sa však zhodli na to, že „tuším kohinorky to boli, tie boli dobré a vydržali …“). Skúsenosť rodičov smeruje k tomu, že kupujú farby s 12 odtieňmi a že tieto vydržia dieťaťu celý rok, prípadne aj dlhšie.

To, čo sa nám vidí dôležité a na čo upozorňujú napr. aj školy vo svojich odporúčaniach, je fakt, či dané farby poriadne farbia. Niekedy rodičia neodolajú cenovému nepomeru medzi „značkovými“ a „obyčajnými“ farbami a kúpia tie lacnejšie. Tie potom farbia veľmi slabo, prípadne sa farebné kotúče skoro povysýpajú, polámu a takéto farby sú pre malého školáka nepoužiteľné.

Pri vodových farbách je pre deti dôležité, či sú farebné kotúče dostatočne veľké, aby sa vedeli trafiť a farby sa im nemiešali. A ako ďalší faktor posúďte funkčnosť prevedenia, pretože aj známy výrobca produkuje viacero modelov. Napr. spomenuté farby Koh-i-noor dostanete v obdĺžnikovom prevedení (naozaj asi najčastejší model, ktorý u detí vídame, za dostupnú cenu) alebo v kruhovom prevedení. Prvé spomenutú majú väčší priemer kotúča (30mm). Tie kruhové vyzerajú skladnejšie, ale skúsenosti hovoria skôr o skoršom zlomení vrchnáka, o tom, že deti majú pri manipulácii problém so šraubovaním farieb na seba a o častom vypadávaní farebných kotúčov.

Na trhu je vodových farieb naozaj veľa, drahšie a dobre farbiace, napr. Faber Castell, nie úplne lacné, ale pôsobiace dosť umelo a s nižšou intenzitou farbenia Carioca – ako hovorí naša kolegyňa s umeleckými sklonmi – „keď to vyzerá ako kus plastu, tak to aj farbiť bude ako kus plastu“.

Veľa detičiek, najmä tvorivých dievčatiek, prahne po farbách na palete. Paleta môže byť dobrou pomôckou pri miešaní (najmä temperových) farieb. Pokiaľ by ste ale chceli kupovať takéto vodové farby, overte si, ako pevná je paleta. Pokiaľ je to len tenký plast, pravdepodobne sa dieťaťu bude ohýbať v rukách a bude nešikovná na manipuláciu. A ešte poznámka od jednej mamičky – ako sa tá paleta skladuje, keď je mokrá? Má nejaký vrchnák? 

Aké farbičky a ceruzky vybrať pre školáka? Nechajte sa inšpirovať >> >>

Neorientujte sa podľa toho, či je pri farbách priložený štetec. Obvykle nie je veľmi kvalitný a aj tak budete musieť kúpiť iný. Tieto štetčeky sú tenké, s málo kvalitným vlasom. Učiteľ vám zrejme povie, aké štetce na výtvarnú si predstavuje –  zvyčajne je to jeden plochý a jeden guľatý. Pri kúpe sledujte vlas štetca, vyskúšajte ho poťahať, požmoliť medzi prstami. Ak vám vlasy ostávajú na ruke, nekupujte ho. Radšej opäť investujte do drahšieho modelu, ktorý dieťaťu vydrží niekoľko rokov.

Temperové farby

Temperové farby stačí pre účely školy kupovať vo verzii so 6 základnými farbami. Viac-menej, ak budeme sledovať kvalitu, tak opäť ostávame pri značkách, ktoré sme už zmienili – KIN, Faber Castell – ale aj títo výrobcovia ponúkajú viacero typov balení farieb. V našom prieskume sme sa nestretli pri samotnom testovaní farieb s problémom, čo sa týka intenzity farieb – skôr to boli isté nedostatky v prevedení balenia.

Pri kúpe farieb vyberajte podľa funkčnosti – radšej osvedčené v tubách, než v kelímkoch, ako sú napr. farby Carioca. Ďalším prvkom, ktorý posudzujte, je veľkosť vrchnáčika a či si s ním hravo poradí malá detská rúčka. Príliš malé sa rýchlo vyšmyknú, zakotúľajú preč a farby rýchlo vysychajú. Na trhu sú aj temperové farby v praktických plastových tubách – pre deti sú jednoduchšie na použitie než tuby klasické. Sledujte tiež vyprateľnosť z textílií.

K vodovým či temperovým farbách patria ešte aj poháriky na vodu. Veľa rodičov toto nejako extra nerieši, zreže plastovú fľašu, či dá dieťaťu malý pohárik z umelej hmoty. Je to riešenie, ktoré je plne funkčné. Pre tých, ktorý by hádam chceli investovať aj do tejto pomôcky, sú tu napr. aj tieto modely.

Voskovky

V tejto poslednej farbiacej kategórii len zopakujeme, čo sme už viackrát spomínali – hlavne, aby tie voskovky farbili … čo sa vám pri niektorých lacnejších modeloch nemusí podariť. Voskovky patria k artiklom, ktorých je v obchodoch veľmi veľa. Máte na výber z klasických guľatých a ergonomických trojhranných, ktoré sú hrubšie, robustnejšie a najmä prváčikom sa lepšie držia v ruke. Sledujte aj hrúbku voskoviek, majú rôzne priemery (8,2mm, 10mm).

Potom sú tu modely balené v ochrannom savom papieri proti špineniu rúk alebo bez neho. To máte tak – niektorým deťom vadí postupné olupovanie papiera, iným zase ten nie úplne komfortný pocit mastných rúk  pri práci s neobaľovanými voskovkami … takže spýtajte sa vášho dieťaťa.

Medzi tie kvalitnejšie, menej lámavé a s výraznými farbami patria KIN Trio Wax, Faber Castell, menej skúseností je napr. s voskovkami JOVI alebo Crayola. Pričom KIN alebo FB patria k v tomto prípade k lacnejším modelom. Niečo, čo sa nazýva, že ekonomická verzia, zaváňa nízkou kvalitou – ale nevieme, nemali sme v ruke, takže aby sme zase nejakému výrobku nekrivdili.

Zmizík

Zmizík máme v tomto príspevku ako rest z minula – pretože jeho použitie patrí k perám a nie ku farbám. Mali ste ho doma? Používali ho vaše deti? Podľa slov pedagógov je toto taká otázna pomôcka – môže to deti zdržiavať pri písaní, môžu si z napísaného urobiť machuľu alebo rovno dieru v zošite. Deti sa učia, trénujú a pri tom je akosi automatické, že robia aj chyby. Viacerí pedagógovia, ako aj rodičia sa vyjadrili, že dieťa má chybu dať do zátvorky a pokračovať v písaní ďalej. Obvykle má menej stresu, že nestíha, napr. pri diktáte. 

Pri zmizíku treba pamätať na to, že po jeho použití dieťa nemôže na vyzmizíkovanú plochu použiť pôvodné pero – pri väčšine typov ani keby čakalo do úplného vyschnutia papiera. Takže deti potom musia mať k dispozícii ešte pero, ktoré píše na zmizík.

Mali sme možnosť vyskúšať špeciálne kombinované pero, z jednej strany pero, z druhej zmizík a nefungovalo ani to.

Zvážte preto používanie tejto pomôcky, najlepšie, ak sa spýtate na názor pedagóga vášho dieťaťa. 

Obaly na knihy, lepidlá, nožnice a iné drobnosti. aj to potrebuje školák do svojej výbavy >> >>

Foto: M.K., H.C. – redakcia www.rodinka.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...
Author image

Mária Kopčíková

články autora...

Komentáre k článku

  1. Ešte nemáme školáčika, ale radi si doma kreslíme. A musím povedať, že som veľmi spokojná s voskovkami z Lidlu – trojhranné, v papieriku, nelámu sa, pomaly sa míňajú a sú aj krásne farebné.

    Nedávno som rovnako v Lidli kúpila vodové farby – také nádherné farby, ktoré mali na papieri som už dávno pri vodových farbách nevidela.

Pridaj komentár