ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

15.02.2013verzia pre tlač


Ťah rodičov na bránu

Autor: Mária Kohutiarová

Poznáte to? Ste rodičia, máte deti a záleží vám na to, ako a kde sa vzdelávajú, hrajú, v čom vyrastajú. Koľko vecí vám vďaka rodičovstvu systémovo lezie na nervy a vadí? Občas sa podarí niečo indi-vindi vydupať, občas prefrčí nejaká petícia a urobí sa veľké haló, po ktorom je zas ticho do ďalšej kauzy. A občas sa napriek všetkému nepodarí nič. Napriek tomu veľa vecí nás žerie ďalej: v reklamách, televízii, v školstve, zdravotníctve, v systéme štátu – kde veci nie sú tak, ako by mali pre naše deti (lebo my to už nejako prežijeme) dobré. Čo s tým?

Nielen temperament, ale aj systém

O Talianoch sa všeobecne hovorí, že sú veľmi temperamentní, živí a chaotickí. A že riešiť s nimi niečo nie je žiadny med. Lenže: práve v prípade organizovaného rodičovského hlasu s obrovským spoločenským statusom, širokou členskou základňou, rešpektom, aký majú od veľkých hráčov politiky, biznisu a rôznych pák mediálnych nám tentoraz Taliani môžu ísť príkladom.

Stačí sa pozrieť len na ich Asociáciu talianskych rodičov – AGE (Associazzione italiana genitori)  a je jasné, že ak chceme niečo dosiahnuť cielene rodičovským tlakom v prospech detí, tak si nevystačíme s rozdrobenou základňou rôznych aktivistov v špecifických občianskych združeniach materskými centrami počnúc a združeniami pre zdravotne postihnutých končiac. Pri pohľade na prepracovanú štruktúru AGE aj málo skúsený rodič pochopí, že zomknutím síl, odborných hlasov a jednotou sa dosiahne podstatne viac, ako to zažívame teraz na Slovensku my.

AGE má v Taliansku takú silu, že v prípade nevhodnej reklamy či pútača na nejaký výrobok, ohrozujúci akýmkoľvek spôsobom deti (a u nás ich je stále na mraky, pričom Rada pre reklamu či SOI sú viac-menej bezzubé), stačí, aby vedenie AGE vyhlásilo pohotovosť na pobočkách a zaslalo odborne podloženú výzvu na stiahnutie reklamy z obehu onomu výrobcovi s upozornením, že pokiaľ sa tak nestane v určenom termíne, celá obrovská členská základňa AGE je pripravená bojkotovať všetky ich výrobky... Ešte sa nestalo, že by napriek poklesu demografie v Taliansku niekto riskoval takýto ťah a nestiahol, čo na oči detí nepatrilo.

Ako to funguje?

AGE vzniklo ešte v roku 1968 ako občianska iniciatíva rodičov, pričom základňou bolo a dodnes je vyše 200 miestnych združení rodičov, ktoré zastupujú všetky talianske regióny. AGE formuje skupiny rodičov, ktorí sú inšpirovaní hodnotami talianskej ústavy, medzinárodnými dokumentmi o hodnote človeka a dieťaťa, a zároveň sú vedení kresťanskou etikou – aby takto pôsobili v oblasti vzdelávania rodičov, pomáhali zmene školstva, tlačili na rodinnú politiku a médiá, ako aj na biznis.

Ako náhle má bežný rodič nejaký problém súvisiaci s jeho dieťaťom, môže sa obrátiť priamo na uffici – kancelárie AGE v jednotlivých regiónoch alebo priamo na národný sekretariát a hľadať riešenie svojej požiadavky či uskutočnenie návrhu.

AGE má niekoľko základných kancelárií podľa oblastí dosahu, každú z nich má plošne na starosti jeden odborník z radov rodičov. Prvou z nich je ŠKOLA, ktorá zahŕňa systém vzdelávania/výchovy a univerzitný život. Jej dosah je veľký nielen priamo na školy, ale aj na odborné organizácie pôsobiace vo výchove, v školskej politike a iných odborných fórach týkajúcich sa smerovania školstva a výchovy.

Druhou špecifickou kanceláriou je „Svet, Európa, integrácia“, nasleduje kancelária, ktorá sa stará o „Rodinu, prevenciu, výchovu, podporu adolescentov a mládeže“ a nakoniec kancelária, ktorá má na starosti „Podporu a komunikáciu Asociácie“.

Vidieť ich webovú stránku a čítať dosah toho, čo AGE v Taliansku robí, (nehovoriac o mnohých pracovných úspešných stretnutiach na najvyššej úrovni od prezidenta cez ministrov a iných odborníkov), je ako sen z noci svätojánskej, o ktorom určite sníva každý normálnejší slovenský rodič, ktorému záleží na tom, kde a ako budú vyrastať jeho deti. Rozhodne však stojí za to uvažovať, či nedozrel konečne čas a priestor postaviť podobnú organizáciu aj tu – lebo riešiť je určite čo a nie je toho málo. Chrobák do hlavy je daný – pre lepší obraz vám konkrétne zásahy AGE a jeho vplyv prinesieme v budúcom článku.

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 10 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

Komentáre k článku

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia