ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

15.02.2013verzia pre tlač


Ťah rodičov na bránu

Autor: Mária Kohutiarová

Poznáte to? Ste rodičia, máte deti a záleží vám na to, ako a kde sa vzdelávajú, hrajú, v čom vyrastajú. Koľko vecí vám vďaka rodičovstvu systémovo lezie na nervy a vadí? Občas sa podarí niečo indi-vindi vydupať, občas prefrčí nejaká petícia a urobí sa veľké haló, po ktorom je zas ticho do ďalšej kauzy. A občas sa napriek všetkému nepodarí nič. Napriek tomu veľa vecí nás žerie ďalej: v reklamách, televízii, v školstve, zdravotníctve, v systéme štátu – kde veci nie sú tak, ako by mali pre naše deti (lebo my to už nejako prežijeme) dobré. Čo s tým?

Nielen temperament, ale aj systém

O Talianoch sa všeobecne hovorí, že sú veľmi temperamentní, živí a chaotickí. A že riešiť s nimi niečo nie je žiadny med. Lenže: práve v prípade organizovaného rodičovského hlasu s obrovským spoločenským statusom, širokou členskou základňou, rešpektom, aký majú od veľkých hráčov politiky, biznisu a rôznych pák mediálnych nám tentoraz Taliani môžu ísť príkladom.

Stačí sa pozrieť len na ich Asociáciu talianskych rodičov – AGE (Associazzione italiana genitori)  a je jasné, že ak chceme niečo dosiahnuť cielene rodičovským tlakom v prospech detí, tak si nevystačíme s rozdrobenou základňou rôznych aktivistov v špecifických občianskych združeniach materskými centrami počnúc a združeniami pre zdravotne postihnutých končiac. Pri pohľade na prepracovanú štruktúru AGE aj málo skúsený rodič pochopí, že zomknutím síl, odborných hlasov a jednotou sa dosiahne podstatne viac, ako to zažívame teraz na Slovensku my.

AGE má v Taliansku takú silu, že v prípade nevhodnej reklamy či pútača na nejaký výrobok, ohrozujúci akýmkoľvek spôsobom deti (a u nás ich je stále na mraky, pričom Rada pre reklamu či SOI sú viac-menej bezzubé), stačí, aby vedenie AGE vyhlásilo pohotovosť na pobočkách a zaslalo odborne podloženú výzvu na stiahnutie reklamy z obehu onomu výrobcovi s upozornením, že pokiaľ sa tak nestane v určenom termíne, celá obrovská členská základňa AGE je pripravená bojkotovať všetky ich výrobky... Ešte sa nestalo, že by napriek poklesu demografie v Taliansku niekto riskoval takýto ťah a nestiahol, čo na oči detí nepatrilo.

Ako to funguje?

AGE vzniklo ešte v roku 1968 ako občianska iniciatíva rodičov, pričom základňou bolo a dodnes je vyše 200 miestnych združení rodičov, ktoré zastupujú všetky talianske regióny. AGE formuje skupiny rodičov, ktorí sú inšpirovaní hodnotami talianskej ústavy, medzinárodnými dokumentmi o hodnote človeka a dieťaťa, a zároveň sú vedení kresťanskou etikou – aby takto pôsobili v oblasti vzdelávania rodičov, pomáhali zmene školstva, tlačili na rodinnú politiku a médiá, ako aj na biznis.

Ako náhle má bežný rodič nejaký problém súvisiaci s jeho dieťaťom, môže sa obrátiť priamo na uffici – kancelárie AGE v jednotlivých regiónoch alebo priamo na národný sekretariát a hľadať riešenie svojej požiadavky či uskutočnenie návrhu.

AGE má niekoľko základných kancelárií podľa oblastí dosahu, každú z nich má plošne na starosti jeden odborník z radov rodičov. Prvou z nich je ŠKOLA, ktorá zahŕňa systém vzdelávania/výchovy a univerzitný život. Jej dosah je veľký nielen priamo na školy, ale aj na odborné organizácie pôsobiace vo výchove, v školskej politike a iných odborných fórach týkajúcich sa smerovania školstva a výchovy.

Druhou špecifickou kanceláriou je „Svet, Európa, integrácia“, nasleduje kancelária, ktorá sa stará o „Rodinu, prevenciu, výchovu, podporu adolescentov a mládeže“ a nakoniec kancelária, ktorá má na starosti „Podporu a komunikáciu Asociácie“.

Vidieť ich webovú stránku a čítať dosah toho, čo AGE v Taliansku robí, (nehovoriac o mnohých pracovných úspešných stretnutiach na najvyššej úrovni od prezidenta cez ministrov a iných odborníkov), je ako sen z noci svätojánskej, o ktorom určite sníva každý normálnejší slovenský rodič, ktorému záleží na tom, kde a ako budú vyrastať jeho deti. Rozhodne však stojí za to uvažovať, či nedozrel konečne čas a priestor postaviť podobnú organizáciu aj tu – lebo riešiť je určite čo a nie je toho málo. Chrobák do hlavy je daný – pre lepší obraz vám konkrétne zásahy AGE a jeho vplyv prinesieme v budúcom článku.

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 10 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia