Školy v Anglicku bez známok a bez aktovky

Zuzana Špačková 3

Školské systémy Veľkej Británie sa líšia podľa jednotlivých krajín (Anglicko, Wales, Škótsko, Severné Írsko). Na väčšine územia sa vzdelávanie rozdeľuje na dve časti, primárnu (základnú) a sekundárnu (strednú).

V Anglicku a Walese je primárna časť určená pre vek od 5 do 11 rokov, sekundárna časť trvá až do veku 16 rokov. Povinná školská dochádzka je do 18 rokov. Školy sú zvyčajne zmiešané pre chlapcov aj dievčatá a zvyčajne sú blízko pri mieste bydliska detí. Vyučovanie na štátnych školách je bezplatné.

Britský vzdelávací systém

Základná škola – Primary school, je rozdelená do 8 tried. Rozdelenie školy najlepšie vidieť na nasledujúcom obrázku:

Termín Year býva občas nahradený aj termínom Class.

Jednoduchšie povedané, prvý stupeň ZŠ je v Anglicku rozdelený do 3 stupňov a obsahuje materskú školu, 1.a 2. triedu (nižší stupeň prvého stupňa) a 3. – 6. triedu (vyšší stupeň prvého stupňa). V praxi to potom znamená, že dieťa je priradené do triedy na základe veku, nie podľa jeho znalostí a šikovnosti. V Anglicku neexistuje termín odklad školskej dochádzky a neexistuje ani prepadnutie či opakovanie ročníka.

Ako vyzerá britská základná škola

Budova primary school je väčšinou prízemná budova navrhnutá tak, aby do každej triedy bol vchod aj z vonku, aj z vnútra budovy. V budove školy sa nachádza aj mnoho menších miestností, ktoré využívajú učitelia na individuálnu prácu, či prácu v malých skupinkách. Je tu aj jedáleň, telocvičňa a viacúčelová hala. V škole nechýba riaditeľňa a zborovňa, ktorá slúži aj ako kabinet pre všetkých učiteľov. Vlastný kabinet (kabinet učiteľa) tu neexistuje.

Za dverami triedy

V triedach sú lavice alebo stoly a okolo nich stoličky, vhodné na prácu v skupine. Na hodine sa pracuje zásadne v skupinách. Trieda je rozdelená na 2 časti: v jednej sú lavice a v druhej pracovný kút s počítačmi, tlačiarňou, pomôckami na výtvarnú, knižnica, atď. Nechýba ani nástenka s informáciami, čo sa deti budú učiť. Vo väčšine tried je na zemi koberec. Šatne deti nemajú, iba háčik na chodbe pred triedou. Žiaci sa neprezúvajú.

V triede je okolo 30 žiakov a v mnohých školách sú až 3 učitelia na triedu. Pomáhajú aj asistenti učiteľov (teaching asistenti) a výnimkou nie sú ani špeciálni „učební mentori“ (learning mentory), ktorí sa starajú o vzdelávanie žiakov so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Chodia počas dňa do tried, aby mohli s danými žiakmi individuálne pracovať.

Školská uniforma

Žiaci musia mať oblečené školské uniformy. Každá škola má svoju vlastnú uniformu.

Spravidla je to biela polokošeľa, modrý sveter s logom školy a pre chlapcov čierne nohavice, pre dievčatá čierne sukne, resp. šatové sukne. Kvôli jednote obliekania veľa škôl uprednostňuje, aby deti mali tmavé bundy aj topánky. Na niektorých školách dokonca učiteľky nesmú mať oblečené nohavice.

Žiadna aktovka

Žiaci do školy síce nosia školskú tašku, ale je to len taška na 2 knižky a 1 zošit. Do zošita sa zapisuje doma aj v škole, ako deti čítajú. Knižky – jedna je zo školskej knižnice, ktorú má dieťa požičanú na týždeň a tá druhá je podľa vlastného výberu a čitateľskej chute.

V batôžteku majú deti obed. Fľašu s vodou si nenosia. Každý žiak ju má vo svojej triede. Tak isto na stolíkoch majú pastelky, zošity, ceruzky, perá. Učebnice sa používajú málo. Ak niečo treba k štúdiu, dostanú to žiaci nakopírované.

Dochádzka žiakov

V Anglicku školský rok začína v septembri a končí v júni a delí sa na trimestre – terms. Počas školského roka majú študenti dvojtýždňové prázdniny počas Vianoc a Veľkej noci a týždňové prázdniny v októbri a februári. V lete majú 5 – 6 týždňov prázdnin.

Filozofiou dochádzky v anglických školách je, aby dieťa trávilo v škole čo najviac času. Ak to vyslovene lekár nezakáže, aj chorý žiak do školy ide. Aj keď má chrípku, prechladnutie, bolesť hlavy, kašeľ alebo berie antibiotiká.

Dochádzka sa starostlivo zapisuje hneď na začiatku vyučovania do registra (triednej knihy). Pokiaľ má žiak veľa vymeškaných hodín, môže to viesť až k vylúčeniu zo školy alebo k finančným postihom. Povolenie na „výpadok“ dostávajú žiaci len naozaj v mimoriadnych prípadoch, napríklad pri úmrtí v rodine. Lyžovačky alebo rodinné dovolenky mimo stanovených prázdnin neprichádzajú do úvahy.

Školský deň

Škola sa otvára o 8,50 hod. a vyučovanie začína o 9,00 hod. Žiaci sa v prvom bloku zameranom na literatúru (pri menších deťoch na učenie sa písmen, čítanie, písanie) učia do 10,45. Pracuje sa v skupinách, práca je odstupňovaná podľa šikovnosti detí.

Potom nasleduje 15-minútová prestávka, počas ktorej deti dostanú ovocie a zeleninu a poväčšine sú vonku na školskom ihrisku a strážia ich ďalší učitelia.

Od 11-tej hodiny nasleduje hodinová výučba zameraná najmä na matematiku a počty. Učiteľ najprv vysvetlí žiakom sediacim na koberci, čo sa budú učiť a čo budú robiť, a potom sa delia na skupiny. Každá skupinka sa učí so svojím učiteľom alebo aj samostatne. Opisovanie je považované za hanbu.

Od 12,00 do 13,00 majú žiaci obedovú prestávku. V jednej časti jedálne jedia deti obed prinesený z domu (sendvič, jablko…), v druhej časti sedia deti, ktoré majú školský obed. Väčšina škôl ponúka žiakom výber z rôznych druhov jedál. Niektoré deti dokonca odchádzajú na obed domov a rodičia ich privedú opäť na poobedné vyučovanie. Po jedle sa idú žiaci hrať na školské ihrisko alebo naspäť do triedy.

Popoludňajšie vyučovanie sa začína o 13,00 a končí sa 15,00. Opäť sa zapisuje dochádzka. Žiaci v tomto bloku majú buď hudobnú, výtvarnú, pracovnú, telesnú výchovu alebo počítače, históriu či vedu. Podľa toho, aký deň v týždni je. Po vyučovaní už prichádzajú pre žiakov rodičia a odchádzajú spoločne domov.        

Žiadne známky, iba pochvaly

Žiaci nemajú žiacke knižky a ani známky. Hodnotenie je slovné na konci každej práce a vyučovacej jednotky. Ak žiaci vykonajú dobrú prácu, dostanú aj nálepku na mikinu. Počas roky môžu zbierať aj body a za istý počet bodov si vybrať hračku alebo školskú pomôcku.

Ďalším dôležitým bodom v hodnotení žiakov je zhromaždenie (assembly), ktoré sa konajú vo viacúčelovej hale, niekoľkokrát do týždňa. V hale sa stretnú všetky ročníky, posadia sa na zem a počúvajú riaditeľa školy alebo žiaka prezentujúceho svoju prácu. Vždy je ocenený žiak, z každej triedy, ktorý daný týždeň urobil veľký pokrok v učení, alebo sa vzorne správal. Na toto zhromaždenie sú vždy pozvaní aj rodičia úspešných žiakov.

Ak sa neposlúcha

Ak žiaci robia to, čo by nemali, sú najprv napomenutí učiteľom a potom sú vyradení z výučby. To znamená, že si idú sadnúť dozadu triedy, tvárou k stene. Ďalším stupňom je, že sú vyradení na určitú dobu z triedy a idú si buď sadnúť na chodbu alebo do inej triedy, tiež tvárou k stene. Jedným z posledných stupňov je vyradenie dieťaťa zo školy na určitú dobu a konečným stupňom je definitívne vyradenie zo školy.

Rodičovské združenia

Rodičia sa na triedne schôdzky zapisujú do časového rozpisu na dverách každej triedy. Jedno dieťa – 5 minút. Samotné združenia rodičov prebiehajú v školskej hale alebo telocvični, a to pre všetky triedy naraz. Každá trieda má svoj stôl, kde sedí učiteľ.

Kam po škole

Základnú školu končia Angličania ako 14-roční v 9. ročníku. Asi 75 % všetkých absolventov bez prijímacích skúšok automaticky na stredné školy. Ostatných 25 % sa zúčastňuje výberového konania na prestížnejšie stredné školy s akademickým zameraním. Tie sú buď dotované štátom alebo len s malým podielom štátnych dotácií, takzvané Public school (verejné školy), ktoré poskytujú vysokú úroveň vzdelania korešpondujúcu s vysokými nákladmi na školné.

Po vykonaní maturitných skúšok na konci 11. ročníka študenti získavajú vysvedčenie o ukončení stredného vzdelania – GCSE (General Certificate of Secondary Education).

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (27 hlasov, priemerne: 4,30 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. V tomto clanku je privela chyb. Vyzera to, ze autorka si nedala vela namahy s overenim faktov a navyse pozorovania z jednej skoly zovseobecnila na celu krajinu.

    Tabulka na zaciatku je nepresna, mala by vyzerat skor takto:

    Early Years Foundation stage (EYFS): pre-school + YR

    Key stage 1: Y1 + Y2

    Key stage 2: Y3 – Y6

    Key stage 3: Y7 – Y9

    Key stage 4: Y10 + Y11

    Vzdelavanie je povinne od trimestra po 5 narodeninach dietata.

    Deti zvycajne nastupuju do YR (reception) v septembri po dovrseni 4 rokov.

    Mladsie deti mozu chodit do pre-school, niekedy su tieto priradene k skole, ale nie su sucastou skolskej dochadzky.

    YR + Y1 + Y2 = Infant school

    Y3 – Y6 = Junior school

    alebo YR – Y6 Primary school

    Y7 – Y11 Secondary school

    Zakladne vzdelanie je 7 rokov, nie 8.

    Skolske budovy su rozne – mozu byt aj poschodove, nie vzdy maju triedy vstup zvonka, mnohe skoly maju len jednu halu (sluzi ako hala / jedalen / telocvicna).

    Maximum ziakov v triede Infant school je 30 a maju 1 ucitelku – je mozne, ze existuju skoly kde maju ‚minimalne 3 ucitelov‘ v triede, ale to je skor vynimka. Okrem ucitelky byva v triede 1 alebo viac asistentiek (nemaju pedagogicke vzdelanie).

    Uniformy: vo vacsine skol mozu dievcata nosit nohavice, aj ucitelky mozu nosit nohavice. Mnohe skoly nepredpisuju farbu zimnej bundy. Farba nohavic, kosele, svetra atd sa lisi od jednej skoly k druhej, nie je to vzdy cierna – biela – modra.

    Prazdniny: 2 tyzdne Vianoce a Velka Noc, 1 tyzden v polovici kazdeho trimestra (half term), 5-6 tyzdnov v lete (23/07 – 31/08 Hampshire 2015), spolu 13 tyzdnov!

    Dochadzka: je pravda, ze sa na dochadzku kladie velky doraz, avsak deti s infekcnymi chorobami nemozu byt v skole. S neinfecknym ochorenim do skoly ist mozu.

    Ukoncenie skolskej dochadzky: momentalne je to vo veku 16 rokov (nie 14), ale vlada planuje povinne vzdelavanie do 18 rokov (to moze byt v skole alebo popri zamestnani – vztahuje sa na ziakov narodenych po 01/09/97)).

    Skusky GCSE v Y11 nie su na urovni slovenskej maturity (podla mna). Po GCSE mozu studenti dalej pokracovat v studiu (Key stage 5: vek 16-18 rokov) a urobit si skusky A level – tie su potrebne aj pre dalsie studium na univerzite.

    A mohla by som pokracovat… prosim vas, dajte si trocha viac namahy s tymito clankami, aspon na internete si overte fakty

    1. Dakujeme za komentar, zapracujeme ho do clanku. V každom prípade, autorka článku pracovala s mnohými zdrojmi a tiež komunikovala s učiteľkami, ktoré v danej krajine prakticky učia, takže z mojho pohladu nie je na mieste komentovať článok ako “ odfláknutý“. Každý to poznáme z krajiny, v ktorej žijeme, že školy niesu “ copy past“, a je veľa alternatív, ako to kde beží. Preto budem rada, ak budete tieto iné skúsenosti pridávať do komentárov, je to určite rozšírenie obzoru. Ak máte niekto chuť napísať svoj vlastný samostatný článok ku škole, kde pracujete, alebo s ktorou máte skúsenosť, radi ho uverejníme.
      Moj email: eva@babetko.sk

Pridaj komentár