Šikanovanie a skupinkovanie je v škole i škôlke

Evča Peláriková 1

Len málokedy sa stane, že pri nástupe do školy sa poznajú všetky deti v triede. Možno spoločne nastúpia do triedy kamaráti zo škôlky a niekoľko kamarátov zo sídliska, no väčšinou sa musia postupne pozoznamovať.

Zároveň sa pritom utvára akási nepísaná hierarchia v spoločenstve. Deti sú rozdielne už len tým, že niektoré nastúpia do školy až po dovŕšení 7. roku, iné zas ešte pred 6. rokom.

Skupinkovanie

Kým sa nepoznajú, sú si všetci rovní, no ako sa časom prejavujú typy a povahy, tak vynikajú vodcovia, vytvárajú sa skupinky a selektujú sa neobľúbenci.

Detské kamarátstva sa vytvárajú nezávisle na organizovaných inštitúciách a pravidlá v týchto skupinách sú často odlišné od tých, ktoré vytvárajú dospelí.

Deti si vytvárajú skupiny z vlastnej iniciatívy len s minimálnym zásahom dospelých. Prirodzene uprednostňujú priateľskú a zábavnú osobnosť, inteligenciu a športovú zdatnosť. Až s narastajúcim vekom sa pravidlá pre členstvo v skupine postupne sprísňujú.

Populárni nespratníci

Kým u detí na prvom stupni patria tzv. nespratníci k tým menej obľúbeným žiakom, na druhom stupni, hlavne v posledných ročníkoch, sú práve títo „grázli“ najväčšími triednymi vodcami, aj keď sa nemusia tešiť priamo obľube medzi svojimi spolužiakmi.

Tento jav je spôsobený tým, že deti vo veku 10-11-12 rokov prichádzajú do puberty, čo je sprevádzané mnohými vedľajšími sprievodnými javmi – napr. rebéliou. Rebeli vďaka svojej „odvahe“ majú viac skúseností než ostatní slušní spolužiaci, stávajú sa zaujímavými najprv len pre jednotlivcov, neskôr pre skupinu.

Vedomí si svojej „morálnej nadradenosti“ si začínajú vyberať, koho do svojej skupiny a za akých podmienok príjmu.

 

 

Jednotkári a päťkári

O jednotkárov sa nikto nebije, pokiaľ z nich nie je aj nejaký iný úžitok pre skupinu. Na „bifľošov“ si žiaci v triede spomenú pravidelne pred hodinou, na ktorej bude učiteľ s najväčšou pravdepodobnosťou skúšať. Inak sú nezaujímaví.

„Prepadlíkov“ trieda nemá rada až dovtedy, kým niektorí slabší jedinci nezistia, že je výhodné mať staršieho kamaráta, ktorého sa iní boja. „Z vyššej triedy k nám prepadol jeden žiak, lebo sa neučil a nevedel sa slušne správať. Už sme od neho veľa naučili.“

Šikanovanie – aktér, učiteľ, rodina

Je priam zaujímavé, ako jeden žiak dokáže v priebehu roka rozvrátiť celú triedu bez toho, že by na ňom bolo badať čo i len náznak pozitívnej zmeny k lepšiemu. Niekedy sa stane, že sa ani nemusí jednať o repetenta a deti akosi prirodzene od niekoho bočia, lebo sa nevie štandardne správať. Dotyčný sa s tým buď zmieri a časom sa z neho v kolektíve stane fackovací panák, ktorému sa deti posmievajú, alebo opačný extrém – vynucuje si pozornosť šikanovaním iných.

Šikanovanie je závažný a nebezpečný fenomén nie len dnešnej doby. Šikanér stavia na strachu ostatných.

Triedny učiteľ by mal pre žiakov byť niečo viac než len učiteľ, ktorý odovzdáva vedomosti. Ak je učiteľ naozaj všímavý, vie šikanovanie odhaliť a následne aj urobiť opatrenia.

Vždy je však dôležitá aj komunikácia s rodičmi a ich záujem o vlastné dieťa. V konečnom dôsledku treba pomôcť nie len šikanovanému dieťaťu, no i tomu, ktoré z nejakého dôvodu šikanuje. Niekedy stačí pohovor a následná kontrola, niekedy je nutné pritvrdiť a k riešeniu prizvať aj políciu.

Každopádne je nesprávne šikanovanie ignorovať, zastierať a tvrdiť, že na školách nie je. Šikanovanie je možné po dohode s rodičmi riešiť aj mimo školy, príp. aj bez ďalšieho zásahu učiteľa – všetko je len v ľuďoch a ich ochote/neochote zlepšiť život svojich blízkych.

 

Šikanovanie v škôlke

Moja vlastná skúsenosť týkajúca sa syna v škôlke: statočne znášal drobné zákernosti od kamaráta, nič učiteľkám nepovedal, aby nebol žalobaba, až kým domov neprišiel s modrinou. Našťastie máme dôverný vzťah a ja som mu sľúbila, že mu pomôžem.

Najprv som sa obrátila na učiteľky, no keďže situácia sa neveľmi zlepšila, oslovila som najprv „tyranovu“ mamu a následne som medzi 4 očami oslovila malého tyrana v takom duchu, že ak to všetko raz poviem jeho mame, tá s ním už urobí poriadok. Malý sa naozaj úprimne zľakol, lebo si uvedomoval, že mama by to zrejme len tak nenechala a viac si na môjho syna a ani na žiadne dieťa netrúfol.

Učiteľ má obmedzené možnosti

Je však pravda, že učiteľ má len obmedzené možnosti: môže dieťa len upozorniť, nesmie sa nijako a ničím vyhrážať, v žiadnom prípade nesmie použiť telesný trest a vôbec, všetko treba formulovať veľmi obozretne a opatrne, lebo majetnejší priebojnejší rodičia s pomocou šikovného právnika dokážu aj nemožné. Nie je nič výnimočné, že rodič príde do školy a priamo v škole učiteľa fyzicky napadne, lebo sa domnieva, že jeho dieťaťu bolo ublížené.

Ak sa šikanovanie nerieši kompetentne, môže sa stať aj to, že šikanér bude ešte odvážnejší a šikanovaní ešte vystrašenejší. V žiadnom prípade by však nemalo dôjsť k priamej konfrontácii šikanéra a šikanovaného, pokiaľ nie je istý výsledok v prospech postihnutého.

Mohlo by vás zaujímať: Učiteľka – jednou nohou v base 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (3 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. O tejto téme sa tak málo hovorí, najmä v skupinách, kde sú najmenšie deti. Tieto deti ešte nechápu, nevedia o čo ide. a tak to pekne mozu zneužívať učiteľky voči rodičom. Sú aj takí riaditelia, ktorí to budú podporovať, ked niekto šikanuje iných, lebo dostal značný finančný obnos a nepomôžete si. Tieto deti, ak sa boja jednej učiteľky, tak pred nou budú hovoriť, že im neurobil dotyčný sikanátor nič, ale pred vami ako rodičom vám povie. Potom komu veriť? Rodičia verte vždy svojim malým deťom, pretože tie ešte nevedia klamať. A každý rodič sám vie, aké má dieťa, a je len na nom, či klame a zatajuje a chráni svojho šikanátora alebo s ním niečo bude robiť. To, že dieťa šikanuje ostatné, tak to niečo asi signalizuje. Doma sa k nemu správajú asi nie dvakrát dobre a dieťa si to potom kompenzuje na iných detoch. Doma môže byť úplne iné, pretože tam nemá dalších 16 detí, ktorým by robil zle. To, že sa šikanuje už v školkach je úplne bežné. A ked si myslia dotyčné učiteľky, alebo rodičia, ktorí zakrývajú šikanátora, že vyhrali, tak sú na omyle. Jedného dna to spočíta ten šikanátor aj im a budú veľmi prekvapení všetci, že čo to je.

    čo je najzarážajúcejšie, je to, že rodičia týchto malých deti sa veľmi málo informujú u svojho dieťaťa, ako sa malo, a nepýtajú sa ho, či mu niekto robil zle, alebo či ono robilo niekomu zle a nedokážu prepojiť to aké je skutočne ich dieťa s tým, ako asi funguje v školke. Učiteľka povie, že dieťa je dobré, pritom to dieťa celý den robí zle, je na hanbe, vylúčené z hry a podobne a obete sú ticho, lebo sa ich nikto nic nepýta a nikto sa ich ani nezastane a aj rodičia sa k takýmto veciam stavajú vlažne, že však to je normálne, že sa deti bijú, tlčú. Absolútne by mali zrušiť potom tv správy a stačilo by, keby 30 minút bezalo nápis – vo svete je všetko normálne, takže netreba nič vysielať. Asi toľko, pre tých čo nemajú seno v hlave to aj niečo povie.

Pridaj komentár