Sexistické šikanovanie: Pekná, alebo múdra?

Silvia Hanová 0

Generálna tajomníčka britskej Asociácie učiteľov a lektorov Dr. Mary Bousted nedávno upozornila na pálčivý problém, s ktorým bojujú mnohé tamojšie školy a vzdelávacie inštitúcie.

So zdvihnutým ukazovákom dodáva,  že niekedy to skutočne vyzerá tak, že mladé dievčatá si musia vyberať medzi tým, či budú atraktívne alebo múdre. V súvislosti s tým dostávajú najmä od chlapcov rôzne prezývky a sú zaraďované do tej či onej kategórie krásy či múdrosti. Tento problém je pritom vypuklejší u mladších dievčat.

Zdroj: ingimage.com

Pekná alebo múdra

Problémovú tému otvorila doktorka v súvislosti s blížiacou sa výročnou konferenciou asociácie, ktorá sa uskutoční v britskom meste Liverpool a kde sa o tomto bude podrobnejšie diskutovať. Bousted zároveň  varovala, že uvedený prístup by mohol viesť k triedeniu mladých dievčat do spomínaných kategórií a tiež k ich vlastnému pocitu, že nemôžu byť zároveň krásne – ženské aj múdre. Podľa jej slov si už mnohé z nich tieto názory a postoje celkom osvojili.

Dievčatá sú podľa Dr. Bousted pod rôznymi tlakmi, ktoré ich nútia k tomu, aby boli štíhle, vysoko atraktívne, ústupčivé, tiché a poddajné. To následne spôsobuje, že bystré dievčatá sa cítia málo ženskými. „Myslím si, že takéto sexistické šikanovanie je záležitosťou, o ktorej sa musí verejne viac hovoriť,“ dodáva.

Dr. Bousted, ktorá je zároveň bývalou lektorkou anglického jazyka, v tejto súvislosti spomenula, že svojho času, keď viedla hodinu  domnievajúc sa, že obe pohlavia prispievali do prebiehajúcej diskusie rovnakým dielom, si po vypočutí nahrávky z hodiny s prekvapením uvedomila, že chlapci v diskusii dominovali a dievčatá len ticho počúvali.

Zdroj: ingimage.com

V nadväznosti na tento fakt uviedla, že podobné postoje u mladých dievčat sa môžu negatívnym spôsobom prejaviť na ich budúcich rozhodovacích schopnostiach a dôveru vo vlastný úspech.

Diskusia o sexistickom šikanovaní

Tamojšia Asociácia učiteľov a lektorov sa pripravuje na otvorené diskusie na uvedenú tému, cieľom ktorých by malo byť presnejšie zadefinovať pojem sexistické šikanovanie a obťažovanie.  Dôležitá je  i práca na zdrojoch pre učiteľov, ktoré by im mali napomôcť pri riešení uvedených situácií. Školy by podľa doktorky mali viac propagovať rovnosť medzi pohlaviami, avšak ako ďalej dodáva, nie je to len záležitosťou samotných škôl či iných vzdelávacích inštitúcií.

Dospievajúca mládež má v dnešnej dobe oveľa jednoduchší prístup k vysoko sexualizovaným filmom a inému podobnému obsahu v porovnaní s tým, ako to bolo v minulosti. Dr. Bousted preto jedným dychom dodáva, že toto má obrovský vplyv na formovanie názorov  u dospievajúcej mládeže, názorov na ženské pohlavie. Pre samotných učiteľov je preto oveľa zložitejšie dozerať na zdravý vývoj v tejto oblasti.

Dr. Bousted zároveň s prekvapením poznamenala, že si bola celkom istá, že školy v Británii si v súčasnosti vedia oveľa lepšie poradiť s týmto problémom, ako pred niekoľkými rokmi. Podľa nej je kľúčovým, aby si žiaci vybudovali dobré rečové a načúvacie schopnosti a zručnosti, ktoré následne podporia ich sebadôveru a sebaistotu vo vnútri, aj za dverami tried.

Zdroj: ingimage.com

Hovorca britského Ministerstva školstva v reakcii na otvorenie tejto kontroverznej témy ubezpečil, že tamojšia vláda v žiadnom prípade nebude tolerovať, či akýmkoľvek spôsobom podporovať akékoľvek formy sexistického či iného šikanovania. Každá škola musí podľa neho v zmysle platnej legislatívy prijať príslušné efektívne opatrenia na zamedzenie a predchádzanie popísanému správaniu. 

Mohlo by vás zaujímať: Maturita v podprsenke?

Nahlásené prípady sú školy povinné príslušným postupmi vyšetriť, dodal. Britské deti sú zároveň podľa jeho slov v súčasnosti oveľa lepšie a podrobnejšie poučované a informované o prípadných rizikách spojených s internetom či sociálnymi médiami. 

Zdroj: bbc.com

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (1 hlasov, priemerne: 1,00 z 5)
Loading...

Pridaj komentár