Pri polročnom hodnotení pomôžte dieťaťu prekonať strach zo zlyhania

Mgr. Barbora Horváthová 0

Blíži sa čas polročných vysvedčení a rodičia si častejšie pýtajú od detí žiacke knižky a kontrolujú známky, neustále sa dieťaťa pýtajú, z ktorého predmetu mu vychádza aká známka, či si už opravilo tú štvorku z matiky, či sa už prihlásilo na opravnú odpoveď z prírodopisu.

Zdroj: istock.com

Lenže to dieťatko má teraz plnú hlávku neskutočného množstva informácií, ktoré v škole prijíma a má strach zo všetkých tých písomiek a skúšaní. Práve v tomto období je

vhodný čas pre rodičov pomôcť svojmu dieťaťu prekonať stres a strach.

Treba si uvedomiť jednu vec – známky sú len veľmi úlomkovitý obraz o vedomostiach dieťaťa a je naozaj nevhodné trápiť dieťa kvôli známkam, ak ako rodič vidím, že sa dieťa snaží a učí. Známky sú v živote dieťaťa veľmi dôležité. Jediná osoba, ktorá najlepšie pozná svoj dieťa je predsa rodič. 

Viac o strachu zo zlyhania a zo školy >> >> 

Všetci vieme aj z vlastných skúseností, že učiteľ nie je vždy objektívny. Značnú úlohu v pedagogickom procese zaujímajú totiž aj pocity učiteľa. Sympatie a antipatie k určitým deťom sú veľmi okaté. Aj keď profesionálny učiteľ by mal vedieť tieto svoje pocity ovládať. Ako sa cíti dieťa, keď vie učebnú látku naspamäť zo všetkých smerov, vie ju prerozprávať aj vlastnými slovami a z odpovede dostane trojku? Asi sa necíti veľmi víťazne a keď príde domov a ukáže žiacku knižku, rodič v nej uvidí trojku z odpovede, prvé čo spraví je, že sa dieťaťa opýta, čo nevedelo. A dieťa odpovie, že vedelo všetko, ale tá pani učiteľka ho nemá rada, preto dostalo trojku… 

Nie vždy je hodnotenie učiteľa adekvátne výkonu žiaka

Preto je veľmi dôležitá spolupráca rodiny a školy. Každý rodič má právo sa kedykoľvek informovať o výsledkoch svojho dieťaťa, nielen na rodičovských združeniach. Hlavne treba vždy stáť na strane svojho dieťaťa. Ak máte pocit, že niečo nie je v poriadku, treba to ihneď začať riešiť, občas sa stane, že je treba dieťa uchrániť pred samotnou pedagogickou radou.

Učitelia sú preťažení, čoraz viac sa ich nachádza v poslednej fáze syndrómu vyhorenia, čo sa negatívne odráža na vzťahu k žiakom, ale aj na vyučovacom procese. Naozaj veľmi dôležitý je kontakt a komunikácia medzi rodičmi a učiteľmi. Učiteľ by mal vedieť prijať konštruktívnu kritiku zo strany rodiča, ale aj rodič zo strany učiteľa.

Zdroj: istock.com

Rodič a učiteľ sú v živote dieťaťa predsa tie najdôležitejšie osoby. Rodič pozná dieťa z jednej stránky a učiteľ z druhej stránky, preto je veľmi žiadaná úzka a častá spolupráca týchto dvoch strán. Veď obidvom predsa záleží na dobre dieťaťa. 

Najdôležitejšia je však dôvera, dôvera medzi rodičom a dieťaťom. Dieťa by si malo byť na 100%  isté, že kedykoľvek môže za rodičom prísť a ten mu podá pomocnú ruku. Malo by to však platiť aj zo strany učiteľa. Ak má dieťa doma problémy, učiteľ by mal byť prvý, kto to zistí alebo za kým dieťa príde s prosbou o pomoc. 

Ak ako rodič máte pochybnosť o hodnotení žiaka, môžete do 3 dní po obdržaní polročného výpisu známok požiadať o komisionálne preskúšanie vášho dieťaťa. >> >>

Veľkú pozornosť však treba venovať aj pozorovaniu dieťaťa, často sa vyskytujú u detí špecifické poruchy učenia, ktoré ostanú bez povšimnutia a dieťa je zbytočne traumatizo vané a stresované svojimi výkonmi v škole a hodnotením ostatných. A nezabúdajme, že známky z polročného vysvedčenia sa dajú stále do koncoročného vysvedčenia opraviť.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (Žiadne hodnotenia)
Loading...

Pridaj komentár