Meranie PISA

Silvia Bodláková 1

Vždy, keď sa blíži medzinárodné meranie vedomostí našich žiakov, učitelia znervóznejú. Nečudujme sa, veď nikdy nevedia odhadnúť, čo žiakov prekvapí a čo nie.

Potom s napätím čakajú výsledky

a keď nie sú OK, kritizuje naše školstvo kde – kto.

Minulý školský rok som si pár príkladov na matematike vyskúšala aj u mojich siedmakov. Veru som pri niektorých úlohách bola sklamaná z toho, ako ich riešili. Aké používali postupy, či písali odôvodnenia svojich riešení. Ale nie zo všetkých žiakov. Trieda sa mi rozdelila na dve úplne odlišné skupiny. Jedna naozaj nezvládala a fakt mala problém s prečítaním textu, druhá skupina zvládala lepšie a rýchlejšie témy ako ja.

Prvá skupina bola bohužiaľ skoro dve tretiny triedy, možno preto to sklamanie. Druhá skupina ma však napĺňala hrdosťou. Možno aj preto, že už od šiestej triedy so všetkými sa snažím riešiť príklady, kde čítanie s porozumením nestačí, ale vyžadujem aj odôvodnenie svojich tvrdení. Riešime aj príklady, ktoré nemajú jednoznačné zadanie alebo príklady, ktoré ozaj nemajú riešenie.

Mne z toho vyplynulo jedno, že

trénovanie a poznanie príkladov podobného typu nestačí od šiestej triedy.

Malo by sa začať v polovici prvého stupňa, kedy už dieťa vie dobre čítať a vie sa dlhšie sústrediť aj na dlhší text.

Ponúkam vám zopár príkladov, ktoré na takýto tréning používam už aj od štvrtej triedy. Niektoré z nich majú už aj dvadsať rokov. Vtedy som učila tiež bez učebníc v matematickej piatej triede a vôbec som netušila, pri ich tvorbe, že sú štýlu PISA.  A o žiadnom medzinárodnom meraní som nemala ani páru.

www.dobrenapady.info sekcia PRE ŠKOLÁKOV
https://www.dobrenapady.info/hrame-sa-s-geometriou-fc26.htm
https://www.dobrenapady.info/hrame-sa-s-cislami-fc34.htm

Nezaraďovala som príklady podľa ročníkov. Veď keď začnete s nejakým typom úloh v šiestej triede, môžete použiť aj príklad s učivom z piatej či zo štvrtej.  Na začiatku odporúčam riešiť úlohy frontálne s deťmi v triede, neskôr dávať ako domácu úlohu, ktorú musia podpísať rodičia, že ju dieťa riešilo.

S tým podpisom mám výborné skúsenosti u štvrtákov a piatakov. A aj jednu úsmevnú príhodu, kedy prišli za mnou rodičia od mojich piatakov a priznali sa, že tie úlohy ich bavia a doma ich radi s deťmi vypracovávajú, pýtajú sa, či nie je ďalšia.

Občas vraj o úlohe diskutuje celá rodina

a nevedia sa zhodnúť na riešení alebo ako svoje tvrdenie odôvodniť. Vtedy mi aj s trochu skeptickým úsmevom jeden otecko povedal, že niekedy si aj on musí text prečítať dvakrát – trikrát, aby si uvedomil, že je v texte naozaj odpoveď na otázku, ktorú sa pýtam.

A rodičia – možno sú z nich niektorí aj novinári, ktorí radi kritizujú  –  si potom lepšie uvedomia, že matematika nie sú len „suché“  čísla, ale niečo viac. A môžu si aj na sebe vyskúšať ako pozorne čítajú oni, že veru aj oni majú problém s riešeniami takýchto úloh.

Chýba praktická skúsenosť

Učitelia môžu byť nervózni a vôbec sa im nečudujem, lebo sme tlačení k učeniu pozornosti a sústredenosti – čo je veľmi náročné a zvyčajne nekončí dobrými známkami, lebo majú deti chabé domáce skúsenosti. Veď 12-ročné dieťa v živote po sebe neodložilo riad zo stola, alebo nevyprášilo obrus alebo neprestrelo na stôl a tak nevie čo znamená, že „obrus presahuje na stranách“. A podobne.

 

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (12 hlasov, priemerne: 5,00 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

Pridaj komentár