Fínske školy – zadarmo učebnice, pomôcky, strava

Zuzana Špačková 0

Základom úspechu fínskeho vzdelávacieho systému je rovnosť príležitostí, komplexnosť vzdelania, kvalifikovaní učitelia, študentské poradenské služby a výchova zameraná na špeciálne potreby, povzbudivé hodnotenie.

Vzdelanie je v tejto krajine považované za významný zdroj prosperity štátu, aj preto je štúdium zadarmo – vrátane stravovania (jedno teplé jedlo denne), pomôcok, učebníc, ubytovania, lekárov, zubárov, doučovania, exkurzií, dopravy pre deti, ktoré bývajú ďalej ako 5 km od školy. Stravu a dopravu zaisťuje obec alebo mesto.

Zdroj: istock.com

Celosvetovo najlepší

Fínske školstvo na seba upútalo pozornosť celého sveta opakovanými skvelými výsledkami žiakov v testoch PISA. Ide o testovanie 15-ročných žiakov z krajín OECD (Programme for International Student Assess–ment). Fínski tínedžeri sa v troch meraniach za sebou (2000, 2003, 2006), z ktorých každé bolo zamerané na inú oblasť, umiestnili vždy na 1. mieste. V testovaní naposledy sa Fínsko ako jediná európska krajina dostalo v čitateľskej, prírodovednej aj matematickej gramotnosti medzi 6 najlepších krajín na svete.

Národný vzdelávací plán

Vo Fínsku je asi 4300 základných škôl. Najmenšie školy majú menej než 10 detí, najväčšie okolo 900 žiakov. Iba 4% všetkých škôl malo 500 a viac žiakov. Neexistujú žiadne kvóty obmedzujúce veľkosť tried. Spoločne sa môžu vzdelávať aj žiaci rôzneho veku.

Keďže až 98 % fínskyc h škôl je štátnych alebo verejných, výučba na základných školách je založená na národnom vzdelávacom pláne. Sú tu definované povinné predmety, ciele jednotlivých predmetov a predmetových celkov, spôsob výučby, ciele školskej 9-ročnej dochádzky, hlavné kritéria hodnotenia a časové limity pre povinné a voliteľné predmety.

Zdroj: istock.com

Výučba zahrňuje širšie tematické oblasti a zlučuje niektoré tradičné predmety do širších celkov, napr. ekologická výchova, dejepis a sociálna náuka, fyzika a chémia. Všetci žiaci sa učia okrem materského jazyka ešte 2 ďalšie jazyky.

Školská dochádzka

Vzdelávanie je povinné pre všetky deti, ktoré majú trvalý pobyt na území Fínska. Školy si študentov nevyberajú, každý študent má právo nastúpiť na školu vo svojom školskom obvode. Základné vzdelanie – Grundskola – trvá 9 rokov. Škola má dva stupne. Prvý pre deti vo veku 7 až 12 rokov a druhý pre 13 až 16-ročných žiakov.

Pred nástupom do prvej triedy môžu deti medzi 6. a 7. rokom bezplatne navštevovať (nepovinne) jeden rok tzv. prípravku. Túto možnosť využíva asi 99 % Fínov.

Vyučovanie

Neformálnosť patrí medzi základné črty fínskeho vzdelávacieho. Žiaci na základnej škole, ako aj na univerzite učiteľom tykajú. Vykanie sa tu považuje za odstup a chladnosť.

Školský rok je rozdelený na jesenný a jarný semester, dokopy je to 190 dní. Prvých 6 rokov väčšinou učí všetky predmety jeden triedny učiteľ. Učitelia sa nezameriavajú na porovnávanie žiakov medzi sebou, ale na sledovanie pokroku každého z nich a na podporu žiakov so špecifickými potrebami. Opakovanie ročníka je veľmi výnimočné.

Zdroj: isifa.com

Vyučovanie prebieha vo väčšine ako projektové a problémovéJe minimalizované memorovanie, dôraz sa kladie na aktivitu žiakov, nie učiteľa. Na hodinách sa pracuje v skupinách 4 – 5 žiakov, pričom jeden z nich danú skupinu vedie. Často  krát sa pri spoločnej alebo príbuznej téme prepoja aj viaceré triedy (ročníky). Nábytok je prispôsobený na skupinovú prácu, spojenie tried napríklad riešia aj pomocou zvukotesných posuvných stien.

Kladie sa dôraz na praktické a výchovné predmety – telesná výchova, hudobná výchova, práca s drevom, s rôznymi prístrojmi a nástrojmi (píly, zveráky, frézy…), domáce práce – šitie na šijacom stroji, tkanie na krosnách, výroba keramiky, varenie a pečenie.

Nechýbajú ani špecializované triedy na odborné (chémia, fyzika…) a výchovné predmety, ktoré sú výborne vybavené. Počet žiakov na prírodovedných predmetoch je obmedzený na 16, aby mohli všetci realizovať praktické experimenty. Presúvajú sa deti, učiteľ zostáva vo svojej triede. Vyučuje sa aj v netradičných priestoroch –v drevenici, pri ohni, v stane.

Učebnice ostávajú v škole

Každý žiak má svoju skrinku na učebnice a pomôcky v triede. Domov sa učebnice nenosia. Existuje len jedna kvalitne spracovaná učebnica na každý predmet v štáte. Učebnice sú pre deti ústretovo koncipované, čiže nie sú nútené hľadať odpovede na internete, v literatúre alebo zisťovať veci pokusmi či praxou.

Zdroj: isifa.com

Žiaci s učebnými problémami postupujú podľa individuálnych osnov, majú právo na asistenta počas celého dňa (individuálne alebo spoločne pre viac detí). Špeciálne školy navštevuje len 2,5 % vážne postihnutých žiakov.

Stredoškolské vzdelanie

Po základnej škole nasleduje 2. stupeň štúdia –  všeobecno-vzdelávacie škola (lukio, u nás gymnázium) alebo stredná odborná škola (pokrývajú 75 kvalifikácií), ktoré trvajú 3 roky. Všetci študenti sú vyberaní na tieto školy systémom podávania prihlášok a bez prijímacích skúšok. Štúdium sa končí celoštátnou maturitnou skúškou zo 4 povinných predmetov -z materinského jazyka, druhého jazyka, matematiky alebo iného predmetu a 1 alebo viac nepovinných.

Známky a vysvedčenie

Žiaci sú klasifikovaní až od 3. ročníka. Klasifikačná stupnica má 7 stupňov, 10 najlepší – 4 najhorší – (4 – fail; 5 – adequate; 6 – moderate; 7 – satisfactory; 8 – good; 9 – very good a 10 – excellent).

V priebehu školského roka sú spravidla vydávané dva druhy vysvedčení (lukuvuositodistus): koncoročné vysvedčenie a prechodné vysvedčenie. Smernice presne vymedzujú aké informácie sa majú na vysvedčení nachádzať. Vysvedčenia obsahujú slovné alebo numerické hodnotenie alebo kombináciu oboch. Počnúc od 8. ročníka (vek 14 rokov), je však numerické hodnotenie povinné, pričom môže byť doplnené aj o slovné hodnotiace komentáre učiteľa. Súčasťou koncoročného hodnotenia žiaka je aj sebahodnotenie, čo deti učí kritickému prístupu k svojim vlastným výkonom. Majú dokonca možnosť hodnotiť aj učiteľov.

Správanie a úsilie žiakov je hodnotené 4-stupňovou škálou (pravidelne – obvykle – niekedy – výnimočne), pričom dôraz je kladený na pozitívnu motiváciu, podporu a vedenie žiakov.

Zdroj: istock.com

Všetky známky sú prenesené do národného registra, ktoré majú k dispozícii stredné školy.

Celoštátne testy, rebríčky škôl neexistujú. Inšpekcia bola v roku 1991 zrušená a s jej obnovením sa nepočíta.

Oddych a čítanie

Žiaci majú čas na prácu aj čas na relax. Počas dňa majú v škole 75 minút prestávky, pričom vyučovacia hodina trvá 45 minút, prestávka 15 minút. Žiaci 1. stupňa majú povinnosť chodiť počas prestávky von a to počas celého roka a v každom počasí. V školách sú vytvorené relaxačné zóny pre žiakov – oddychové vrecia alebo detské ihriská.

Relaxuje sa aj v školských knižniciach. Deti si požičiavajú priemerne jednu knižku týždenne. Rozvoj záujmu o knihy podporujú učitelia už v nižších ročníkoch. Deti rozprávajú krátke príbehy, učiteľ ich podľa žiakových slov (maximálne 1 – 2 odsek) zapíše a nechá dieťaťu zilustrovať. Napokon žiak z vyššieho ročníku príbeh preloží do angličtiny. Jednotlivé texty sú potom vyvesené na samostatných listoch napr. na triednej nástenke. Ďalej učitelia často žiakom predčítavajú. Deti majú aj možnosť 1 – 2 hodiny týždenne si čítať svoju knižku. V 6. – 9. ročníku je populárne tzv. podnikanie, ktoré zahrňuje písanie, editovanie, tlač a predaj svojich almanachov, kalendárov a pod.

Škola žiada aj rodičov, aby sa zapájali do podpory čítania a aspoň 15 minút denne svojím deťom doma čítali. 

Kvalifikovaní učitelia

Vo Fínsku sú vysoko kvalifikovaní a angažovaní učitelia na všetkých školských stupňoch. Podmienkou nástupu na post učiteľa je absolvované druhostupňové vysokoškolské vzdelanie, ktoré zahŕňa i prax. Iba približne 10 % zo 6000 uchádzačov je každoročne prijatých na univerzitu na štúdium učiteľstva To znamená, že rada vysokoškolského vzdelávania učiteľov má možnosť vybrať najlepších uchádzačov z celého štátu.

Zdroj: istock.com

Učitelia učia nezávisle a samostatne. Plat učiteľov (asi 5-násobne vyšší ako mzda učiteľa v SR) neobsahuje pohyblivú zložku závislú od ich výkonu. Za odučené hodiny nad limit má pedagóg ďalšie príplatky (aj niekoľko 100 eur). Väčšina učiteľov patrí k členom učiteľských zväzov a tie im poskytujú ďalšie výhody. Napríklad zľavy na knihy, školské pomôcky, právnika zadarmo pri riešení pracovného problému a pri strate zamestnania aj peňažnú pomoc nezávislú od štátnej podpory.

Učitelia trávia len 4 hodiny denne v triede a ak neučia, nemusia zostať v škole. Dve hodiny týždenne využívajú na svoj profesionálny rozvoj. Zvyšovanie kvalifikácie a odborných zručností je nepísanou povinnosťou každého fínskeho učiteľa, na ktorú má vyčlenené 3 – 5 pracovných dní v roku. Od učiteľov na stredných odborných školách však štát vyžaduje, aby v priebehu každých 5 rokov išli na 2 až 3 týždne pracovať do firmy pôsobiacej v ich odbore.

Zdroj: Štátny pedagogický ústav, uspesnaskola.skucitelskenoviny.cz, pravda.sk

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 4,60 z 5)
Loading...

Pridaj komentár