Školáci a domáce úlohy? Radšej nech si upracú izbu – ale každý deň

Saša Húsková 0

Kým domáce úlohy môžu mať významný prínos pre študentov strednej školy, deťom na úrovni základnej školy neprospievajú, ba čo viac – škodia.

Ingimage

Domáce úlohy malým deťom neprospievajú

Viac ako 25 rokov analyzoval vedec Harris Cooper, americký profesor psychológie a neurovedy, vplyv domácich úloh na žiakov a na ich študijné výsledky. Vedec analyzoval desiatky štúdií a jeho závery sú uznávané na celom svete.

Prečo by teda učitelia nemali dávať domáce úlohy? Podľa Harrisa Coopera existuje celý rad dôvodov, okrem iného aj to, že robenie domácich úloh v konečnom dôsledku nezlepšuje akademické výsledky žiakov.

Týka sa to však detí na základnej škole, na strednej škole sú už pre študentov domáce úlohy, podľa vedca, užitočné. Malí školáci sú však množstvom úloh preťažení a môžu byť demotivovaní.

 

Nechcem sa učiť

Domáca úloha ako taká môže mať negatívny dopad na postoj dieťaťa voči škole.

Deti v prvých ročníkoch majú pred sebou ešte veľa rokov učenia a poslednou vecou, ktorú by učitelia mali urobiť, je, aby sa deti obrátili proti škole. Namiesto toho by sa malé deti mali pri učení baviť.

 

Stále niečo musím

Vedec upozorňuje, že predčasné zadávanie domácich úloh narúša aj rodinnú pohodu. Namiesto upevňovania vzťahu rodič – dieťa a zainteresovania rodiča do výučby, príde k presnému opaku. Pre malé deti je to len ďalšia z povinností dlhého „pracovného dňa“.A pre rodičov takisto.

Po dlhom dni v škole, niečo, čo obsahuje „poď mi tu napísať, nakresliť, vypočítať“ nie je presne to, čo by si deti želali robiť pred spaním. Výsledkom je tak naťahovanie sa s dieťaťom, krik a nepohoda v domácnosti.

Foto: Ingimage.com

 

Mami, čo máme na úlohu ?

Domáca úloha vraj dáva falošný pocit zodpovednosti. Tvrdenia, že každodenné úlohy pomáhajú deťom stať sa viac zodpovednými, platia len pre starších študentov.

Akonáhle totiž majú rodičia napomínať svoje deti, stáť nad nimi celé večery – účel sa stráca. Deti sa s úlohami a učením spoliehajú na rodičovské upozornenie a v tomto „móde“ zostávajú aj vo vyššom veku.

 

Chcem sa pohrať

Školské povinnosti ponechávajú deťom menej času, aby boli deťmi. Nemajú sa kedy hrať, ešte stále sú však viac deťmi, ako študentmi.

Zo školy sa ponáhľajú domov a sadajú si opäť „do lavice“. Čoraz menej času potom trávia vonku fyzickou aktivitou, hraním sa s kamarátmi či len tak oddychovaním.

 

To už je toľko hodín?

Deti si potrebujú oddýchnuť, aby boli produktívne v škole. Ďalším problémom spojeným s úlohami je aj to, že ich robenie často trvá z rôznych príčin do neskorších večerných hodín. Deti pritom potrebujú spať v priemere desať hodín denne.

Foto: Ingimage.com

Nemáš úlohy? Umy riad

Samozrejme, deti treba viesť k samostatnosti a zodpovednosti. Domáce úlohy/povinnosti by mali byť bežnou rutinou dieťaťa.

Ako alternatívu k preťažovaniu malých študentov s domácimi úlohami, ponúka Harris Cooper aktivity, ktoré by mali deti správne rozvíjať a motivovať.

Čítanie

Čo funguje oveľa lepšie ako domáce úlohy? Podľa výskumu je to čítanie. Učitelia by mali povzbudiť deti k záujmu o knihy formou zábavných krátkych textov, určených primerane veku detí.

Zdôrazňuje sa čítanie nahlas – kedy môžu deti ostať aj v roli poslucháča. Prípadne si čítať spolu s rodičom.

Domáce práce

Zmysel pre zodpovednosť sa nemusí rozvíjať len cez školské domáce úlohy (čo nakoniec výsledky pozorovania nepotvrdili), ale cez bežné domáce práce.

Existuje množstvo každodenných návykov, ktoré pomôžu dieťaťu naučiť sa zodpovednosti – odložiť riad, ustlať posteľ, upratať, alebo starať sa o domáce zvieratko.

Zážitkové učenie

Výlety, múzeá, výstavy – vedomosti, získané cez osobné zážitky majú väčšiu váhu, ako tie, ktoré sú získané nudným memorovaním.

Dobrým spojením výučby a zážitku vznikne zaujímavá kombinácia, ktorá motivuje dieťa získať ďalšie informácie.

lifehack.org

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (15 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Pridaj komentár