Príprava na školu – zrakové vnímanie

Raabe 0

Táto zručnosť v sebe zahŕňa:

  • schopnosť orientovať sa v priestore,
  • schopnosť pravo-ľavej orientácie,
  • schopnosť ľavo-pravého pohybu očí,
  • schopnosť zrakového rozlišovania:
    • farby, veľkosti, tvaru,
    • figúry a pozadia,
    • podobných a stranovo obrátených tvarov.
  • farby, veľkosti, tvaru,
  • figúry a pozadia,
  • podobných a stranovo obrátených tvarov.
  • farby, veľkosti, tvaru,
  • figúry a pozadia,
  • podobných a stranovo obrátených tvarov.

Zrakové vnímanie sa u dieťaťa vyvíja postupne

– od hrubého vnímania k jemnejšiemu a diferencovanejšiemu. Postupný vývoj sa prejavuje aj v tom, že dvojročné dieťa je schopné rozoznať, že ide o šálku bez ohľadu na to, či je šálka otočená doprava alebo doľava.

V tomto veku je rozvinuté vnímanie polohy do takej miery, že dieťa bez problémov pozerá knihu hore nohami bez toho, že mu to prekáža. „Trojročné dieťa však už zo skúsenosti dokáže posúdiť a prehodnotiť, že ľudia, kvety, stromy, domy stoja, preto ak sa mu dostane do ruky obrátený obrázok hore nohami, automaticky ho obráti. V tomto veku ešte ale nevníma zrkadlovo postavené obrázky a rozdiely medzi nimi,“ vysvetľuje Mgr. Eva Mrenicová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie vo Zvolene.

V predškolskom období je, podľa nej, najdôležitejšie rozvíjať vizuálne predstavy, ktoré majú konkrétny obsah. Geometrické tvary aj písmená sú pre deti predškolského veku úplne abstraktné symboly. „To neznamená, že by sme s abstraktnými symbolmi vo veku 5 — 6 rokov nemohli pracovať a predkladať ich deťom, ale pracujeme s nimi až vtedy, keď dieťa zvládne prácu s konkrétnymi predmetmi a ich obrázkami,“ upozorňuje Eva Mrenicová.

Tip pre rodičov na rozvíjanie zrakového vnímania

  • Pri rozvíjaní zrakového vnímania začnite s vnímaním konkrétnych predmetov a manipuláciou s nimi.
  • Druhým krokom je zrakové vnímanie obrázkov konkrétnych predmetov, môžete pracovať aj s obrázkami, ktoré vyjadrujú nejaký dej.
  • Až následne predkladajte deťom abstraktné tvary a symboly — tu je na mieste práca s pracovnými listami.
  • Štvrtým krokom sú zložitejšie schémy, ako napríklad abstraktné tvary pripomínajúce písmená.

V predškolskom veku by sa malo zrakové vnímanie rozvinúť u dieťaťa do takej miery, aby na začiatku povinnej školskej dochádzky bolo schopné začať sa učiť čítať, písať a počítať. „Dieťa s deficitmi v zrakovom vnímaní môže mať v škole problémy pri čítaní písmen a číslic: b — d, 6 — 9. Môže mať problém pri orientácii na tabuli, ale aj pri čítaní, môže mať problém orientovať sa na číselnej osi, problém pracovať so slepou mapou, problém so správnym zápisom úloh, nedokáže vnímať malé odlišnosti, osvojovanie písmen a číslic je zdĺhavé, zle ukladá do pamäti tvary písmen, ale napríklad aj vzorce, môže mať problém aj v telesnej výchove pri orientácii v priestore a množstvo iných problémov vyplývajúcich z tohto deficitu,“ upozorňuje na varovné signály Eva Mrenicová.

Nemá rado puzzle? Povieme Vám prečo.

Zraková syntéza a analýza je spojená s vnímaním priestoru aj s technickým myslením. Nezrelosť tejto schopnosti sa prejavuje tým, že dieťa nerado skladá puzzle, nemá rado skladačky, nezaujíma sa o stavebnice, môže mať problém s doplňovaním obrázkov alebo aj s ich prekresľovaním.

Tip pre rodičov:

  • Skladanie klasických obrázkových kociek – začnite so skladaním obrázkov z dvoch kociek a postupne zvyšujte náročnosť.
  • Skladanie rozstrihaných obrázkov – obrázky najprv strihajte pravidelne a neskôr aj nepravidelne — ako puzzle. Môžete začať s obrázkami rozstrihnutými na dve časti a následne strihajte na viac častí. Takisto môžete postupovať od skladania konkrétnych obrázkov k ich siluetám alebo tieňom.
  • Vyšším stupňom je skladanie, ktorému predchádza krátka ukážka: dieťa si predlohu pozrie a potom skladá obrázok podľa pamäti.

Záverečné odporúčania pre rodičov

Rodičia často nechávajú vzdelávanie a rozvoj dieťaťa výlučne na materskú školu, čo v konečnom škodí hlavne ich dieťaťu. Mgr. Eva Mrenicová preto odporúča:

  • Ak má dieťa akýkoľvek deficit (nielen zrakový), je potrebné denne precvičovať.
  • Vždy postupujte od konkrétnych predmetov k obrázkom konkrétnych predmetov a až potom k obrázkom abstraktných predmetov, napr. geometrické tvary a pod.
  • Podporujte zrakové vnímanie aj hmatom – ak zapojíte viac zmyslov, vaša práca bude účinnejšia.
  • Precvičujte každý deň v kratších časových úsekoch – radšej menej, ale častejšie.
  • Klaďte dôraz na kvalitu a nie na kvantitu – dieťa radšej urobí menej, ale dôkladne.
  • Ak dieťa robí veľa chýb a nezvláda cvičenie, prejdite na nižšiu úroveň cvičenia.
  • Neporovnávajte deti medzi sebou – skôr porovnávajte výkon samotného dieťaťa – súťaženie je pre deti prirodzené, ale treba podporiť radšej atmosféru spolupráce, tá je cennejšia ako atmosféra súťaženia.
  • Oceňujte hlavne to, že sa dieťa snaží a sústredene pracuje – oceňujte skôr proces práce ako výsledok, komentujte prácu dieťaťa, napr. „vidím, že sa snažíš, vidím, že dôkladne obkresľuješ“.
  • Nebuďte kontrolór, ale ten, kto podporuje.
  • Časový limit využívajte, až keď dieťa bezpečne zvláda danú úlohu a ste o tom presvedčení.

Pracovné listy na stiahnutie

Pracovné listy sú zo zošitov Kuliferdo – súbor 8 pracovných zošitov na rozvoj školskej zrelosti.

Pripravené v spolupráci s RAABE v rámci seriálu RADÍME RODIČOM.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (5 hlasov, priemerne: 4,20 z 5)
Loading...

Pridaj komentár