Odklad školskej dochádzky môže zmeniť jeho život

Mona Gáliková/M. Kopčíková 3

Aj vaše 6-ročné dieťa dostalo pod stromček novučičkú školskú tašku a všetky babky a tetky sa ho pri každej príležitosti spytujú, či sa už teší do školy? Ak sa vám zdá, že váš budúci školák je neposedný alebo príliš hravý, poraďte sa o jeho zaškolení radšej s odborníkom. 

Zdroj: ingimage.com

Slovenské zákony hovoria, že dieťa, ktoré dovŕšilo šiesty rok života, má nastúpiť do prvej triedy základnej školy. A väčšina rodičov to berie ako fakt. Aj tento rok v apríli cupitali v sprievode rodičov na zápis do prvej triedy stovky detí. Mnohé sa asi tešili – veď sa z nich konečne stanú „veľkí“ školáci. Niektorým však táto radosť dlho nevydrží – nie sú totiž na tento krok zatiaľ dostatočne „zrelé“.

Rýchlo s nimi do školy

„U nás prevláda názor, že keď dieťaťu vypadli prvé zuby, má ísť do školy. Málo sa hovorí o tom, že ak sa nástup do prvej triedy uponáhľa, môže sa dieťa dostať do vážnych problémov,“ upozorňuje detská a poradenská psychologička Daniela Bolgáčová.

Prečítajte si aj: Čo má vedieť dieťa pred nástupom do školy.

Niektorí rodičia si dokonca myslia, že majú doma malého génia a ponáhľajú sa so zápisom o rok skôr. A to často nebýva najšťastnejšie riešenie. Niektorí rodičia totiž predpokladajú, že ak ich ratolesť dokáže čítať a písať povedzme v štyroch rokoch, škôlkárske prostredie je už pre ne „priúzke“. Zabúdajú pritom odsledovať, či dieťa dokáže sústredene pracovať dlhší čas, či nie je ešte príliš neposedné a hravé, teda, či sa vyvíja rovnako hramonicky aj v ďalších oblastiach.

„Na školské povinnosti musí byť pripravená celá osobnosť dieťaťa. Zjednodušene môžeme povedať, že upozornením na možné problémy je, ak intelektovo šikovné dieťa zaostáva napríklad v oblasti motoriky. Takéto dieťa sa po určitom čase akoby „vyčerpá“ a začne zaostávať celkovo,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička Súkromnej základej školy waldorfskej v Bratislave Miroslava Heribanová. 

Zdroj: ingimage.com

Za významný signál, ktorí zaregistrujú vnímaví rodičia považuje Daniela Bolgáčová to, ak rodič zhodnotí situáciu slovami: „tá naša malá vôbec nedokáže obsedieť“, alebo „syn je veľmi hravý“. „Dieťa nám nemá ako inak ukázať, že na školské povinnosti ešte nie je pripravené,“ hovorí Bolgáčová. Podľa nej by na takéto signály mali upozorňovať  aj materské školy, robia to však len málokedy.

Keď dieťa nie je na školu pripravené, môže byť traumatizované

Ak sa nástup dieťaťa do školy zbytočne urýchli, treba počítať s vážnymi následkami: traumatizované dieťa, ktoré v škole nestíha (musí sa trápiť dve hodiny s tým, čo jeho spolužiaci stihnú za pol hodinu) a vynervovaní rodičia, ktorí so svojím potomkom presedia nad učením každý deň hodiny. „Dieťa si navyše svoju nedostatočnosť uvedomuje a tým trpí jeho sebavedomie ešte viac,“ hovorí Daniela Bolgáčová.

V takýchto chvíľach je každá rada drahá: vrátiť dieťa do škôlky? Nechať ho prepadnúť? Jedno riešenie horšie ako druhé. Treba najprv premýšľať až potom konať (teda zapísať dieťa do školy).

Každoročne asi 10 percent populačného ročníka do školy „na čas“ nenastúpi – zákonní zástupcovia si vyžiadajú odklad. Žiadosť musí byť podporená odborným posudkom detského lekára a psychológa z príslušného CPPPaP.

Zdroj: ingimage.com

Zástupkyňa riaditeľa na ZŠ Mudroňova v Bratislave Mgr. Silvia Bogárová hovorí: „Je výhodou, že zápisy budúcih prváčikov boli posunuté na apríl. Teraz nám veľká väčšina rodičov prinesie žiadosť o odklad plnenia povinnej školskej dochádzky už v čase zápisu, takže pomerne včasne vieme, koľko detičiek bude nastupovať do školy neskôr. Tento rok to je až 1/5 zo všetkých prvákov, ktorí u nás boli na zápise.“

Zároveň Mgr. Bogárová pripomína, že žiadosť o odklad predkladá rodič riaditeľovi školy najneskôr do 31. 5.. Niekedy je však problém, aby rodičia do tohto termínu získali aj vyjadrenie príslušného CPPPaP, ktoré je nevyhnutnou súčasťou žiadosti. Je potom potrebné sa individuálne s vedením školy dohovoriť na doložení posudku z CPPPaP.

Po podaní žiadosti o odklad sa rodič môže rozhodnúť o ďalšom postupe. Dieťa môže zostať ešte rok v materskej škole, môže nastúpiť do nultého ročníka ZŠ, alebo môžu rodičia uvažovať aj o zapísaní svojho potomka do alternatívnej školy. V nultom ročníku aj v alternatívnej škole prebieha zaškoľovanie pomalšie.

„Práca v prípravnom ročníku sa zameriava na plynulý prechod od hravého zamestnania doma a v materskej škole, k pravidelnej práci na vyučovaní. Činnosť nie je tak prísne členená ako na vyučovaní v prvom ročníku, učiteľ ju prispôsobuje potrebám detí,“ hovorí riaditeľka ZŠ internátnej pre deti s chybami komunikácie Pavla Pravňanská.

Zdroj: ingimage.com

V alternatívnych školách zas pomáha deťom prekonať zmenu prostredia priateľské ovzdušie a hravejšie preberanie učiva. „Vo waldorfskej škole sa snažíme uviesť do detského života pravidelnosť a rytmus, aby deti vždy vedeli, čo ich čaká a aby ich zbytočné zmeny a nutnosť reagovať na nepredvídané situácie neoberali o duševné sily a vnútorný pokoj,“ hovorí Miroslava Heribanová.  

Rovnica 6 rokov = škola neplatí

Možností je teda viac, ako by sa na prvý pohľad zdalo a určite by nemala automaticky zvíťaziť rovnica 6 rokov = škola. Aj keď obdobie zápisov už pominulo, rodičia môžu v odôvodnených prípadoch svoje rozhodnutie na zaškolenie dieťaťa zmeniť. 

Váhate, či vaše dieťa potrebuje odklad? Čítajte o 8 dôvodoch na odklad školskej dochádzky.

Riaditeľ školy môže rozhodnúť o odklade začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky dieťaťa aj na návrh materskej školy, ktorú dieťa navštevuje. Návrhu predchádza odporučenie zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, a to s informovaným súhlasom zákonného zástupcu.

Dodatočný odklad

Ak sa u dieťaťa, ktoré nastúpilo do prvého ročníka základnej školy, ktoré ešte nemalo odložený začiatok povinnej školskej dochádzky a ani neabsolvovala nultý ročník základnej školy, v prvom polroku prvého ročníka dodatočne zistí, že na školu naozaj pripravené nie je a zvládať ju mu robí značné ťažkosti, môže riaditeľ školy rozhodnúť o dodatočnom odložení plnenia povinnej školskej dochádzky alebo o jeho zaradení do nultého ročníka.

Zákonný zástupca má právo rozhodnúť o tom, či dieťa s dodatočne odloženou školskou dochádzkou bude navštevovať materskú školu alebo nultý ročník.

Toto je aj podľa slove pedagógov hraničným riešením a pre dieťa je to veľmi nepríjemná životná skúsenosť. Preto by rodičia mali veľmi starostlivo zvažovať, či ich dieťatko na školu pripravené je alebo nie, aby ho takejto situácii ani nevystavili.

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (10 hlasov, priemerne: 4,10 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Ako moze specialna pedagogicka s takou bohorovnou istotou tvrdit takuto zovseobecnenu nepravdu „ak intelektovo šikovné dieťa zaostáva napríklad v oblasti motoriky. Takéto dieťa sa po určitom čase akoby „vyčerpá“ a začne zaostávať celkovo“. Syn isiel do skoly ani nie 5 rocny, vynikajuco napredoval i ked mu musela pani ucitelka fotit pracovne listy na A3, lebo nebol schopny vysledky pisat do ministvorcekov. Dodnes pise skaredo ale je uspesny vysokoskolak.

  2. Myslim, ze to moze trvdid uz z toho dovodu, ze s tymito detmi denne pracuje, popripade ju navstevuju deti s poruchami ucenia. Na priklad aj s poruchou pisania (nie je to prekazka na uspesne zvladnutie skoly – resp. vysokej skoly), ale dietadu velmi moze za jeden rok dozriet hlavicka a s cim by sa trapilo pred tym – za ten rok uz vobec nemusi byt. Vid priklad – vasho syna. Dietatko je naozaj schopne podat lepsi vykon a nema negat. skusenost hned na zaciatku. je to na zvazeni rodica a je dobre – ze taketo clanky su.

  3. ako riaditel skoly mozem povedat, ze je to vyborne spisany clanok a kazdy rodic patrocneho dietata by si ho mal precitat. to, ze dieta vie v piatich rokoch citat vobec neznamena, ze je pripravene na vyzvy, ktore skola prinasa a naucit sa citat je len jedna z nich.

Pridaj komentár