ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

10.09.2015verzia pre tlač


15 tipov pre deti s poruchami pozornosti

Autor: Mária Kopčíková

To, ako dieťa bude úspešné v škole, závisí na viacerých veciach. Okrem iného aj na jeho pozornosti. Spracovanie podnetov, informácií, ich zapamätávanie a následné využitie ovplyvňuje aktuálna koncentrácia pozornosti.  

Pozornosť umožňuje

zameranie sa na určitý obsah - na určité podnety, resp. určitú činnosť. Pozornosť musí byť výberová, pretože nemožno zároveň vnímať všetky podnety, ktoré sa ponúkajú.

Kvalita pozornosti u nás všetkých, nielen u detí, je závislá na koordinácii mnohých častí mozgu. Toto je dôvod, prečo je pozornosť ľahko zraniteľná a citlivá na najrôznejšie záťažové vplyvy – ruchy z okolia, únava, stres, choroby (alergie a trvalé užívanie liekov) ...

Poruchy pozornosti u detí

Poruchy pozornosti sú dané osobitosťami mozgovej činnosti, prenosom chemických látok v mozgu, môžu mať genetický základ alebo byť následkom ťažkostí pri pôrode. Veľká väčšina však nemá jasne preukázanú príčinu. Poruchy pozornosti nie sú spôsobené zlou či nedostatočnou výchovou.

Poruchami pozornosti rôzneho stupňa trpí mnoho školákov. U nás veľmi často spájajú rodičia i učitelia poruchy pozornosti s hyperaktivitou dieťaťa – teda nadmernou hybnosťou a impulzivitou dieťaťa.  Nemusí to tak byť vždy. Poruchou pozornosti môže trpieť aj dieťa, ktoré je tiché, „ani o ňom nevieme“, na pohľad bezproblémové. 

Poruchy pozornosti nesúvisia s inteligenciou dieťaťa, tá je často priemerná alebo nadpriemerná. Veľakrát sa vyskytujú spoločne s poruchami učenia, čítania a písania (dyslexia, dysgrafia, dysortografia) – tie akoby na poruchu pozornosti „nadviažu“. Nejakou poruchou pozornosti trpí približne 3 – 5 % detskej populáciu, častejšie to bývajú chlapci a problémy sa prejavia už v predškolskom veku, najneskôr na začiatku školskej dochádzky.

Syndróm ADHD – čítajte celý článok

U dieťaťa s poruchou pozornosti môžeme sledovať:

  • prílišnú citlivosť na podnety – nevie si z nich vybrať, nedokáže sa dlhodobo zamerať na jeden podnet, všetko ho rozptyľuje - spolužiakovi spadne ceruzka, za oknom bzučí mucha, v okolí sú príliš výrazné obrázky a podobne.
  • krátku dĺžku sústredenia – tieto deti nie sú schopné udržať pozornosť, pozornosť býva kolísavá, často celkom bez príčiny.
  • distribúcia, t. j. rozsah pozornosti, je príliš malý. Deti sú schopné vnímať iba malé množstvo informácií, nedokážu venovať pozornosť komplexnejšej situácii.
  • schopnosť prenášať pozornosť podľa potreby je znížená, pozornosť je málo adaptabilná. Takéto deti niekedy uľpievajú na niektorých podnetoch a nedokážu pružne reagovať.
  • oslabenú výberovosť - pozornosť týchto detí býva často nevýberová, nedokážu sa zamerať iba na podstatné znaky situácie, aj keby ich boli schopné pochopiť.

Nepriaznivým dôsledkom takýchto porúch v škole je ľahkosť rozptýlenia pozornosti a neschopnosť dokončiť začatú činnosť.

Ako pomôcť dieťaťu s poruchou pozornosti

Ak máte doma dieťa, ktoré trpí poruchou pozornosti, bolo by vhodné minimálne spolupracovať s pedagógom a dohodnúť sa na istých postupoch ako v škole, tak pri domácej príprave. Ideálne by bolo absolvovať diagnostické vyšetrenie (detský psychológ a pediater), aby ste presne vedeli, ktorým smerom sa v pomoci dieťaťu ubrať.

To, čo môžete vyskúšať vždy, je:

Upraviť prostredie, kde sa dieťa učí:

  • posadiť dieťa do svojej blízkosti – aby ste ho mali na očiach, čo robí pri učení, domácich úlohách.
  • miestnosť, kde sa dieťa učí, by mala byť prehľadná a jasne štruktúrovaná, nemala by byť zaprataná vecami – aj tie môžu rozptyľovať.
  • steny miestnosti by nemali byť preplnené, aby u dieťaťa nedošlo k preťaženiu vizuálnymi podnetmi.
  • snažiť sa redukovať hladinu hluku – vypnúť rádio, TV, neriešiť pri učiacom sa dieťati napr. nákupný zoznam alebo celodenný program ďalšieho člena rodiny.

Vhodné podmienky pri overovaní vedomostí (ak sa napr. pripravujete na polročné testy, pred písomkami ...):

  • nahlas prečítajte zadanie a overte si, či dieťa správne porozumelo, povzbudzujte dieťa, aby sa pýtalo, keď nerozumie.
  • častejšie kontrolujte, či dieťa pri riešení úloh postupuje správne,
  • ak má vaše dieťa problém s písaním, overujte si vedomosti ústne – ak sa to dá a je to predmet, kde sa to dá.
  • podporujte ho v návyku skontrolovať si po sebe.  Následne sa rozprávajte o tom, aké chyby robí, či sa opakovane objavujú tie isté. Ak áno, nech si k nim skúsi dieťa vymyslieť nejakú pomôcku.
  • povzbudzujte, oceňujte dieťa aj za prejavenú snahu.

Podporte schopnosť dieťaťa udržať pozornosť:

  • využite záujem, ten podnecuje a udržuje pozornosť, u týchto detí je to často jediná okolnosť, kedy vydržia dlhšie sústredene pracovať,
  • je nápomocné pri začatí každej novej činnosti pokojne sa postaviť vedľa dieťaťa a pripomínať, čo má dieťa urobiť teraz, čo ďalej atď.,
  • u menších detí väčšiemu sústredeniu napomáha dotyková stimulácia (chytenie za ruku, položenie ruky na plece, pohladenie po hlave) - pozor, treba vedieť, že dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný.
  • Ak si idete doma niečo opakovať, pripravte si rôzne činnosti – nie len vytlačený pracovný list z webu. Urobte si napr. pokus, vyberte mapu a študujte na nej ...
  • V pracovných materiáloch dieťaťa, najmä ak sa má učiť obsah nejakého učiva (u starších školákov) farebne zvýraznite, podčiarknite kľúčové slová.
  • Povzbuďte dieťa, aby si vytvorilo svoje vlastné pomôcky a používal ich pri samostatnej práci – napríklad kartičky s postupom, ktoré môže používať počas nacvičovania nového učiva.

Školáci s poruchou pozornosti si vyžadujú veľa trpezlivosti a tvorivosti zo strany rodičov i učiteľov. Ak ste v pozícii rodiča, nezabúdajte ani na seba, na načerpanie energie a na svoje vlastné zdroje.

Spracované s použitím: Train, A.: Specifické poruchy chování a pozornosti,mpc-edu.sk

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 4 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

Komentáre

slniecko napísané 14.09.2015 19:11 answer email

Len upozornenie na preklep - zdá sa mi, že veta "pozor, treba vedieť, že dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný." asi mala pôvodne znieť "pozor, treba vedieť, či dieťaťu nie je telesný kontakt nepríjemný."

Toto potom kľudne zmažte.

Mária, redakcia - autorka napísané 20.01.2015 09:34 answer email

Ivka,

prepáčte, ale nemyslím si, že celý problém je v školksom systéme. Veľa chýb robia rodičia detí, už od útleho veku. A veľa problémov ostáva opomenutých ešte predtým, než dieťa ide do školy - kde následne sa tieto problémy vyhrotia.

Plus teda samotný šk. systém nikomu nenariaďuje, aby deti len sedeli v laviciach - to je vždy o učiteľovi, ako výuku pojme a ako s deťmi bude rpacovať. Mám pozitívnu skúsenosť v bežnej základnej škole, i negatívnu ... je to vždy o ľudoch.

Ivka napísané 20.01.2015 08:19 answer email

Najvacsiu poruchu tu maju prave dospeli, ktori nutia vsetky deti sediet pol dna v lavici. A potom sa cuduju, ze kolko "hyperaktivnych" deti zrazu mame. Pricom tie deti len robia to, co im je prirodzene.. Ale vsak kaslat na individualitu, hlavne, ze vsetci vsetko rovnako.. Miesto vymyslania diagnoz detom by sme sa mali zamysliet, ci by nebolo vhodnejsie prehodnotit 200 rokov nezmeneny skolsky system, ktory toto sposobuje..

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia