ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk
inzercia
Rodinka
inzercia

15.06.2015verzia pre tlač


10 chlapcov z Košíc, ktorí sa dostali až na svetové kolo FIRST LEGO League v USA

Autor: Angelika Haneszová

10 chlapcov z Košíc sa začalo hrať s "veľkým legom". Vyhrali Slovenské kolo FIRST LEGO League, prešli úspešne kolami krajím V4,  stredoeurópskym filnále  a odcestovali  zasúťažiť si na svetovom festivale FLL v St. Louis, ako jeden zo 106 najlepších tímov z celého sveta. 

O software Fencing Mastra, ktorý chlapci vyvinuli  v rámci súťažnej úlohy, už prejavila záujem firma Microcad, ktorá by ho chcela vyrábať a distribuovať.

Ako sa takýto "americký sen" udeje?  

Prezradí nám to Adam, Juraj a Zoltán z matematickej triedy Gymnázia na Poštovej v Košiciach.

 

Ako váš tím vznikol a kedy?

Tím TalentumSAP vznikol v roku 2011, vtedy sme dostali prvú NXT Lego sadu. (Ďakujeme Nadácii Talentum Cassoviensis Alapítvány za podporu, stavebnica niečo stojí).

Ešte v ten rok sme vyskúšali regionálne kolo súťaže FLL v Košiciach, čo nám dodalo veľa skúseností a povzbudenia, keďže sa nám podarilo získať cenu za Najlepšieho nováčika.

Veľmi nás motivovali skúsené Košické tímy. Od tímu Galeje sme sa veľa naučili. Na ďalší rok sme na regionálnom kole príjemne prekvapili druhým miestom, čo pre nás znamenalo postup do ďalšieho kola a tak sa naša cesta začala. Momentálne je v tíme 10 chlapcov vo veku od 12 do 17 rokov.

Naši mladší členovia naďalej plánujú súťažiť v FLL a takisto na Robotickom Battle na Alejovej a radi riešia aj letnú ligu FLL. Starší z tejto súťaže už vyrástli, už začínajú s pokročilou elektronikou a chystajú sa na súťaž FTC (First Tech Challenge), ktorá je ďalšou úrovňou FLL.

Aká bola vaša história vo FLL?

Adam Urbán: Prvá súťaž ktorej sme sa zúčastnili bola práve FLL. Síce prvý rok sme nepostúpili z košického kola, bez pochýb nám dodala nadšenie a odhodlanie venovať sa robotike.

Na druhý rok sme už prišli odhodlaní postúpiť a tak sa aj stalo. Obrovským prekvapením pre nás bolo, keď sme z kola V4 postúpili na Finále Strednej Európy v Nemecku, kde sme získali 10 miesto.

Bol to najväčší úspech nášho tímu a druhý najlepší slovenský výsledok na súťaži FLL. Tretí rok sme dosiahli 8. miesto na kole V4 v Česku, Trvalo nám teda 4 roky zdokonaľovania sa a nadobúdanie skúseností až sme tento rok vyhrali semifinále V4 a na Stredoeurópskom Finále v Nemecku sme získali 4. miesto. Toto umiestnenie bolo pre nás výnimočné, pretože doposiaľ sa ešte žiadnemu tímu z V4 nepodarilo vybojovať postup na niektoré z medzinárodných kôl FLL.

 

To, že sme mohli súťažiť na svetovom festivale FLL v St. Louis medzi 106 najlepšími FLL tímami z celého sveta bola pre nás obrovská pocta a výzva.

Aký bol najťažší problém alebo challenge, s ktorým ste sa museli popasovať v Košiciach, v Debrecíne, v Mníchove a v USA?

Adam Urbán: Najväčším problémom bol vždy čas, ktorého nikdy nebolo dosť. :)

Juraj Mičko: Ja som úplne prežíval problémy spojené s FencingMasterom, keď niečo nefungovalo, a robil som všetko pre to, aby to fungovalo :) . To sa týka hlavne kôl v Debrecíne a v Mníchove, v USA s tým nebol problém a tam sme už mali pripravené riešenia na skoro akúkoľvek situáciu, ktoré ani nebolo potrebné využiť.

V USA bol podľa mňa Robot Game najťažšia disciplína, správna funkčnosť robota, aj to má všeobecne veľkú dôležitosť.

 

Angelika  Haneszová (mentor tímu TalentumSAP) : Počas plánovania cesty do Ameriky nás prekvapilo, aké ťažké je prepraviť v lietadle šermiarsky výstroj a náš amatérsky vyrobený elektronický nástroj Fencing Master, čo vo vnútri skutočne vyzeralo ako bomba. Nakoniec sme to radšej poslali dopredu zásielkovou službou. A taktiež bolo náročné získať sponzorov na cesty, keďže všetky náklady spojené s účasťou na súťaže musia si tímy sami hradiť. To, že sa nám podarilo odcestovať až do Ameriky, je malý zázrak.

Zaznamenali ste veľký úspech s vaším projektom. Kde ste vzali nápad? Ako sa zrodil?

Adam Urbán: Námet prišiel od našich členov tímu, ktorý sa venujú šermu a ich trénerov. Nechceli sme aby náš projekt zostal len na papieri, a tak sme tieto dobré nápady museli zjednotiť do formy funkčného a realizovateľného produktu. Potom samozrejme nasleduje realizácia, ktorá však ešte zďaleka nie je ukončená, software Fencing Mastra neustále zlepšujeme. Záujem o náš produkt prejavila firma Microcad, ktorá by ho chcela vyrábať a distribuovať.

 

Juraj Mičko: Nápad sa zrodil na základe toho, že niektorí z tímu sa venujú šermu a často sa stretávali s problémom s nedostatkom trénerov, respektíve potrebou častého cvičenia, ideálne s interaktívnym elektronickým terčom, ktorý bude sledovať ich výkonnosť.

Aké boli vaše ďalšie kroky? museli ste si niečo špeciálne naštudovať? Využívali ste pomoc konzultantov?

Zoltán Hanesz: - Zostavenie takého komplexného prístroja vyžaduje veľa vedomostí a času. Všetci členovia nášho tímu sa snažili k tomu nášmu dielu niečo pridať. Pomoc konzultantov sme využili hlavne vtedy, keď už sme mali hotovú konštrukciu a potrebovali sme vymyslieť zaujímavé tréningové režimy. S tým nám pomohli tréneri šermiarskeho klubu KŠK 1903 a taktiež profesori didaktiky na UPJŠ.

Juraj Mičko: – Preferovali sme samoštúdium a vývin projektu princípom pokus-omyl, aby náš projekt ostal naozaj náš. Tiež bolo ťažké nájsť niekoho na konkrétne odborné konzultácie, keďže je to nová problematika. Ak niečo nefungovalo, snažili sme sa sami prísť na to, v čom je problém, prípadne ako sa pohnúť ďalej. Skôr sme využili pomoc konzultantov, až keď bol projekt blízko finálneho štádia, pre ďalšie nápady a myšlienky.

Využíva sa váš projekt už niekde v praxi? ponúkli ste ho niekomu - napr. šermiarskemu klubu?

Zoltán Hanesz: Zatiaľ sme náš produkt používali hlavne my na súťaži počas prezentácií. Predstavili sme ho aj na Gymnáziu Poštová 9, kde sme dostali užitočné rady, ako ho zlepšiť. V praxi bol testovaný zatiaľ len raz na tréningu miestneho šermiarskeho klubu, ale v budúcnosti ho plánujeme zaviesť do denného tréningového programu.

Juraj Mičko: Zatiaľ je náš projekt len prototyp a v prípade ďalšieho záujmu by sme navrhli ďalšiu verziu. Tiež máme možnosť spolupracovať s firmou MicroCAD a podporiť sériové vyrábanie produktu, prípadne jeho distribúciu. Zatiaľ FencingMaster skúšali niektorí kluboví šermiari len na zapožičanie, s pozitívnym výsledkom.

Ako ste sa vysporiadali s výzvou odprezentovať seba a svoj projekt v cudzom jazyku? Stretli ste sa pri tom s problémami?

Adam Urbán: Myslím si že veľmi dobre, ani mladší členovia nemali problém s komunikáciou v angličtine.

 

Juraj Mičko: Myslím, že každá príležitosť odprezentovať sa, prípadne svoj projekt, je len plus pre náš tím. Keď máme prezentáciu vopred pripravenú, s cudzím jazykom nemajú problém ani mladší členovia. Samozrejme sme sa snažili nájsť a využiť čo najviac týchto príležitostí, aj mimo súťaže.

Čo vám dala FLL? Chcete sa v budúcnosti venovať robotike/ IT alebo je to pre vás iba súťaž?

Adam Urbán: Určite FLL je skvelá súťaž a aj vďaka nej v budúcnosti by som chcel pokračovať na štúdiu na vysokej škole s technickým zameraním.

Juraj Mičko: Bolo úžasné sledovať napínavú atmosféru na šampionáte. Keďže súčasne s FLL prebiehala súťaž FRC, mali sme možnosť na vlastné oči vidieť, čo to je, a ako taký robot funguje, aj sa poradiť s vysokoškolskými tímami. To je určite veľká dávka skúseností. Ja osobne viem, že v budúcnosti sa chcem venovať aj robotike. To sa týka súťaží, ale ak moje plány nič nezmení, aj pracovného života v budúcnosti.

  • Adam Urbán, Juraj Mičko a Zoltán Hanesz sú študentmi matematickej triedy Gymnázia na Poštovej v Košiciach.
  • Angelika Haneszová mentor tímu TalentumSAP

Čo je FIRST LEGO League? 

Chcete sa prihlásiť do kola 2015 aj vy? Súťaž je pre všetky deti a mladých od 10 do 16 rokov. Registrácia

 

 

Súvisiace články

Hodnotenie

Odosielam Váš hlas...
Hodnotenie: 5.0 z 5. Celkom 2 hlas(ov).
Kliknite na hviezdičky pre ohodnotenie článku.

inzercia

Komentáre

smile zwinker Big Grins Confused Cool Cry Eek Evil Frown Mad Mr. Green Neutral Razz Redface Rolleyes Sad Surprised


Poslať odkaz priateľovi

inzercia